Werken & leren in de haven, techniek, scheepvaart, offshore, logistiek & industrie!

Talent gezocht voor haven en industrie

Talent gezocht voor haven en industrie

Op talent-gezocht.nl vind je alles voor een carrière in de haven, techniek, logistiek, scheepvaart en industrie. Vind een baan die bij je past of zoek een leuke opleiding of stage en start hier je loopbaan in Mainport Rotterdam.

Maak kennis met de beste werkgevers

Maak kennis met de beste werkgevers

Kom alles te weten over de beste werkgevers in de haven en industrie. Lees alles over het bedrijf en de loopbaanmogelijkheden bij de bedrijfspresentaties.

Meer informatie
Nieuwste editie van Talent Gezocht!

Nieuwste editie van Talent Gezocht!

Klik op 'Meer informatie' voor de nieuwste editie van Talent Gezocht! en bekijk o.a. het vacature-aanbod van bedrijven bij jou in de buurt en lees artikelen van en over de Mainport.

Meer informatie
Snel nieuwe medewerkers vinden?

Snel nieuwe medewerkers vinden?

Plaats snel en voordelig uw vacatures op talent-gezocht.nl en vind de beste kandidaten. Vacatures worden ook doorgeplaatst op onze sociale media.

Meer informatie
  • Zoek vacatures
  • Plaats nu je CV

Zoek vacatures of stages in de haven, techniek,
scheepvaart, offshore, logistiek en industrie!

Uitgebreid zoeken





Sluiten

Ben je op zoek naar een baan? Stuur ons je CV.

   


vacature plaatsen

Blockchain pilot rond containerlogistiek

Blockchain_logistics_900ABN AMRO, Samsung SDS en Havenbedrijf Rotterdam starten blockchain pilot rond containerlogistiek

In de logistieke sector ligt nog veel ruimte om door middel van digitalisering meer transparantie en vooral veel meer efficiëntie te realiseren. In dat kader hebben ABN AMRO, het Havenbedrijf Rotterdam en Samsung SDS, de logistieke en IT-tak van Samsung, de handen ineen geslagen om op basis van blockchaintechnologie een pilot op te​ zetten. Uiteindelijk doel is volledige, papierloze, integratie van fysieke, administratieve en financiële stromen binnen internationale distributieketens.


“Op dit moment zijn de betalingen, administratie en het fysieke vervoer van containers nog vrijwel volstrekt gescheiden circuits”, licht Paul Smits, chief financial officer Havenbedrijf Rotterdam toe. “Dat leidt tot oponthoud en inefficiëntie omdat er veel partijen betrokken zijn en alles via papieren documenten gaat. Bij een containertransport van China naar Rotterdam zijn bijvoorbeeld nu gemiddeld 28 partijen betrokken. Het transporteren, volgen en financieren van goederen en diensten moet even makkelijk worden als het online bestellen van een boek.” De ontwikkeling van de pilot is belegd bij het door het Havenbedrijf Rotterdam opgezette BlockLab.  

Verladers
Daphne de Kluis, CEO Commercial Banking van ABN AMRO: “In onze pilot gaan we al die stromen integreren: van workflow management in combinatie met track & trace tot aan de  digitalisering van papieren documenten zoals de vervoersbrief en de financiering van de verhandelde goederen of diensten. Het uiteindelijke doel is te komen tot een open, onafhankelijk en wereldwijd platform dat uitgaat van het verladersperspectief. Hierdoor worden logistieke ketens transparanter, efficiënter en kunnen op termijn miljoenen euro’s worden bespaard.”

‘Notary’
“Om dit te creëren, gaan we uit van blockchain technologie”, vult Sanghun Lee, President van Samsung SDS EU/CIS aan. “Blockchain biedt aan alle partijen in een logistieke keten de mogelijkheid om, door middel van gevalideerde data en zonder centrale leiding, de activiteiten te laten coördineren. Digitalisering zorgt hierbij voor automatisering, wat een ultra efficiënte logistieke keten mogelijk maakt. Extra bijzonder aan het project is dat we voor het eerst in de overigens nog korte geschiedenis van deze technologie, verschillende blockchains met elkaar laten opereren. Dat gebeurt via een overkoepelende ‘notary’ die de volledig losstaande blockchains in Korea en Nederland met elkaar verbindt. 

Andere partijen
De pilot betreft multi-modaal transport van een container van een fabriek in Azië naar een locatie in Nederland. In eerste instantie wordt de pilot door de drie partijen uitgevoerd, maar staat het samenwerkingsverband daarna open voor andere partijen om aan te sluiten. De pilot start in januari volgend jaar en de resultaten zullen in februari 2019 bekend worden gemaakt.

Over Samsung SDS Global SCL Netherlands
Samsung SDS Global SCL Netherlands, opgericht in 2011, wordt erkend als de nummer één leverancier van IT en logistieke oplossingen en diensten in Zuid-Korea. Met haar innovatieve IT-technologie heeft Samsung SDS Global SCL Netherlands de geïntegreerde logistieke oplossing genaamd "Cello" ontwikkeld. Het bedrijf ondersteunt haar wereldwijde klantenbestand in innovaties en groei met haar expertise op het gebied van IT en logistiek in verschillende industrieën. Samsung SDS Global SCL Netherlands heeft een omzet van circa. US $ 8,2 miljard (2017) en is actief in 43 landen met 74 vestigingen met 22.871 werknemers. Meer informatie: www.samsungsds.com en www.cellologistics.com.

Over ABN AMRO
ABN AMRO bedient particuliere en zakelijke klanten en focust zich op Noordwest-Europa. Daarnaast heeft de bank een aantal specialismen waar klanten wereldwijd gebruik van maken. Klanten kunnen rekenen op een compleet pakket aan producten en diensten dat via meerdere kanalen kan worden afgenomen. Onder andere via geavanceerde mobiele applicaties en internetbankieren. Meer informatie: www.abnamro.nl

Over Havenbedrijf Rotterdam N.V.
Doel van het Havenbedrijf Rotterdam is de versterking van de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven als logistiek knooppunt én industriecomplex van wereldniveau. Niet alleen in omvang, maar ook in kwaliteit. De kerntaken van het Havenbedrijf Rotterdam zijn de duurzame ontwikkeling, beheer en exploitatie van de haven en het handhaven van de vlotte en veilige afhandeling van de scheepvaart. Meer informatie: www.portofrotterdam.com

Feiten en cijfers van het Havenbedrijf Rotterdam en de Rotterdamse haven:
Havenbedrijf Rotterdam: 1.100 werknemers, omzet ca. € 675 miljoen. Havengebied: 12.500 ha havengebied (land & water, waarvan ca. 6.000 ha bedrijfsterreinen). Lengte havengebied is ruim 40 km. Werkgelegenheid: 175.000 arbeidsplaatsen. Goederenoverslag: ca. 460 miljoen ton goederen per jaar. Scheepvaart: ca. 30.000 zeeschepen en 110.000 binnenvaartschepen per jaar. Toegevoegde waarde: (direct en indirect) ruim € 20 miljard, 3% van het BBP.

Fotobijschrift

vlnr: Sanghun Lee (Samsung SDS), Daphne de Kluis (ABN AMRO) en  Paul Smits (Havenbedrijf Rotterdam) (foto: Aad Hoogendoorn)​

Bron: Havenbedrijf Rotterdam 


terug naar overzicht
Deel dit bericht: