De Panamese president Varela bezoekt maandag 22 januari de Rotterdamse haven. Gastheren zijn Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam, en Ahmed Aboutaleb, burgemeester van Rotterdam. Panama is met het Panamakanaal van oudsher belangrijk voor de scheepvaart en dus voor onze haven.
Het 81 km lange Panamakanaal verbindt de Caraïbische Zee met de Grote Oceaan. Het is een belangrijke ader in het intercontinentale transport, omdat schepen anders om Zuid-Amerika heen zouden moeten varen. Een schip dat van New York naar San Francisco vaart via het kanaal, legt een afstand af van 9.500 kilometer. Dat is minder dan de helft van de 22.500 kilometer via Kaap Hoorn. Op 15 augustus 1914 voer het Amerikaanse stoomschip Ancon als eerste schip door het kanaal.
Oude en nieuwe sluizen
De Panamax is de maximale afmeting van een schip waarmee het nog net gebruik kan maken van de oude sluizen in het Panamakanaal. Sinds 2016 zijn nieuwe, grotere sluizen open voor het scheepvaartverkeer. Schepen die deze sluizen kunnen passeren, heten Neopanamax of Nieuw-Panamax-schepen. Een schip dat ook niet door de nieuwe sluizen past, heet een Post-Panamax-schip. Door de oude sluizen kunnen containerschepen met een capaciteit van 5.000 TEU varen. De nieuwe sluizen zijn geschikt voor schepen tot zo'n 13.000 TEU.
Panamax (maximale afmeting van een schip voor oude sluizen Panamakanaal):
Lengte: 294,1 m (965 voet)
Breedte: 32,3 m (106 voet)
Diepgang: 12 m (39,5 voet) in tropisch zoetwater (de diepgang is afhankelijk van het zoutgehalte en de temperatuur van het water)
Hoogte: 57,9 m (190 voet) boven de waterlijn in tropisch zoetwater
Neopanamax (maximale afmeting van een schip voor nieuwe sluizen Panamakanaal):
Lengte: 366 m (1201 voet)
Breedte: 49 m (161 voet)
Diepgang: 15,2 m (50 voet)
Hoogte: 57,9 m (190 voet) boven de waterlijn
Containerschip Cosco Shipping Panama
Op 10 juni 2016 maakte een 250 meter lange tanker, de Baroque, een testvaart door de nieuwe sluizen van het Panamakanaal met een sleepboot. Ruim twee weken later al voer het Chinese containerschip Cosco Shipping Panama als eerste door het nieuwe kanaal. De schepen die door het nieuwe kanaal passen, hebben gezamenlijk 79 procent van de wereldwijde vrachtcapaciteit. Bij de oude sluizen was dit aandeel nog 45 procent. Voor containerschepen liggen de aandelen op 37 procent in de oude en 85 procent in de nieuwe situatie.
Panamese vlag
Panama dankt zijn aanzien in de scheepvaart natuurlijk ook aan zijn vlag. Als een van de eerste landen bedacht het een aantrekkelijke belastingconstructie voor scheepseigenaren. Tegenwoordig zijn er veel meer goedkope vlaggenlanden. Schepen registreren hun vlag in het scheepsregister van zo’n land omwille van het verminderen van kosten - lage tonnagebelastingen en registratiegelden - of om overheidsregulering in het eigen land te omzeilen. In Rotterdam arriveerden vorig jaar 1.053 van de 29.600 zeeschepen met de Panamese vlag.
Bron: Havenbedrijf Rotterdam
terug naar overzicht