Werken & leren in de haven, techniek, scheepvaart, offshore, logistiek & industrie!

Talent gezocht voor haven en industrie

Talent gezocht voor haven en industrie

Op talent-gezocht.nl vind je alles voor een carrière in de haven, techniek, logistiek, scheepvaart en industrie. Vind een baan die bij je past of zoek een leuke opleiding of stage en start hier je loopbaan in Mainport Rotterdam.

Maak kennis met de beste werkgevers

Maak kennis met de beste werkgevers

Kom alles te weten over de beste werkgevers in de haven en industrie. Lees alles over het bedrijf en de loopbaanmogelijkheden bij de bedrijfspresentaties.

Meer informatie
Snel nieuwe medewerkers vinden?

Snel nieuwe medewerkers vinden?

Plaats snel en voordelig uw vacatures op talent-gezocht.nl en vind de beste kandidaten. Vacatures worden ook doorgeplaatst op onze sociale media.

Meer informatie
  • Zoek vacatures
  • Plaats nu je CV

Zoek vacatures of stages in de haven, techniek,
scheepvaart, offshore, logistiek en industrie!

Uitgebreid zoeken





Sluiten

Ben je op zoek naar een baan? Stuur ons je CV.

   


vacature plaatsen

Mijn baan is TOP!: Service Engineer bij CWC

Verantwoordelijk voor het corrosie vrijhouden van windturbines.

web_baan_is_top 

Corrosion & Water-Control bv bestaat twintig jaar en is de afgelopen 12 jaar ontzettend gegroeid. Toen Marcel Qualm (32) in 1999 bij CWC kwam werken bestond het team uit vier man. Op de dag van vandaag zijn dit er 40. Naast de ISO-9001 en de Lloyd’s Register en diverse andere certificeringen staan zij bekend om producten met een degelijk design, kwaliteit en een snelle service. CWC levert ICAF en ICCP systemen aan zowel de maritieme als de offshore wind sector. Impressed Current Anti Fouling (ICAF) is bedoeld om koelsystemen aan boord van schepen vrij te houden van aangroei. Denk aan mosselen, pokken etc. ICCP is de afkorting van Impressed Current Cathodic Protection en is bedoeld om de huid van een schip en sinds een paar jaar ook een windturbine onder de waterlijn corrosievrij te houden.


Marcel: “In 2007 kwamen windturbines in opkomst. CWC heeft hier direct op geanticipeerd en zorgde ervoor dat het maritieme ICCP systeem ook geschikt werd voor deze sector. Omdat we er zo snel bij waren is CWC marktleider op dit gebied. De eerste klant binnen deze branche was Fluor Ltd., de aannemer van het windturbinepark Greater Gabbard Offshore Wind Farm, voor de kust van Harwich. De vraag van de klant omvatte 140 ICCP systemen voor de onbehandelde (ongecoate) constructies, (monopiles of tripod’s) van de windturbines. Met het oog op de inmiddels ruim zes windparken in opdracht in de Duitse Noordzee met een totaal aantal windturbines van meer dan 350 stuks, zijn wij hier nog wel even zoet mee.”

Bijzonder beroep
Marcel: “Als Service Engineer binnen de maritieme- en offshore service afdeling bij CWC zijn je werkzaamheden zeer divers. De taken van deze afdeling omvatten onshore de comissioning en het inspecteren van ons product en offshore het opstarten van de systemen. Als alles operationeel is, is de derde taak supervisie hebben op de geleverde producten. We doen dit door middel van een SCADA (Supervisory Control And Data Acquisition) systeem. Hiermee kunnen wij op afstand onze systemen monitoren.

Voor de werkzaamheden op locatie bezoeken mijn collega’s en ik geregeld het buitenland. In een jaar zitten we zo’n 60% in het buitenland en de rest op kantoor in Moerkapelle. Ik ben Service Manager en geef leiding aan vijf Service Engineers en een Service Coördinator. Ik houd altijd in gedachten dat iedere Engineer ook een thuissituatie heeft en probeer zo humaan mogelijk om te gaan met het inplannen van de externe opdrachten. De persoon achter de Service Engineer is voor mij ontzettend belangrijk.

"Een collega heeft onlangs na zijn klus nog een weekje vast geplakt om te kunnen duiken.” 

Tijdens een extern bezoek vervullen wij ons werk door bijvoorbeeld onze systemen in bedrijf te stellen of te kalibreren. Deze trips - over de hele wereld - brengen veel verantwoordelijkheden en vrijheid met zich mee. Op dat moment vertegenwoordig je CWC en ben je het visitekaartje naar de klant toe. Natuurlijk krijg je opdrachten mee vanuit het hoofdkantoor maar in zekere zin ben je vrij om het op jouw manier te doen. Een collega heeft onlangs na zijn klus nog een weekje vast geplakt om te kunnen duiken.”


Groeien
Marcel: “Het product wat CWC levert staat ook niet stil, het blijft zich ontwikkelen. Vanwege de grote vraag naar ons product voor het Greater Gabbard Offshore Windpark hebben we de CWC locatie in Vietnam omgebouwd tot een productiefaciliteit voor power units. Een mooi voorbeeld van ontwikkeling is dat we door middel van een Internetverbinding in Nederland de testresultaten uit kunnen lezen.

Een ander voorbeeld voor de ontwikkeling in onze maritieme afdeling is dat we in samen‘remote acces’ systeem ontwikkelen. Hiermee kunnen we op termijn op afstand ‘in-bellen’ in onze systemen aan boord van hun schepen. Dit geeft ons de mogelijkheid om vanuit ons kantoor een diagnose te stellen van de beschermingcapaciteit van het ICCP systeem midden op de oceaan. Vervolgens kan een engineer met de juiste spullen in de juiste haven klaarstaan om het systeem te herstellen.”

Safety first
Marcel: “De werkzaamheden op de windturbine kunnen alleen plaatsvinden onder veilige condities. Dit begint niet alleen met moeder natuur, want met een golfslag van twee meter hoog worden de werkzaamheden gestaakt. Het is ook noodzakelijk de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen te dragen. Als wij aan de slag gaan bij het windpark trekken we onder andere een droogpak, reddingsvest en klimharnas aan. Vervolgens varen we met een windcat werkboot de haven van Harwich uit richting het windpark. Deze ligt zo’n 20 km uit de kust. We hebben te allen tijde een buddy en een radio bij ons. Om dit alles bewust veilig uit te voeren hebben alle Engineers de safety training ‘Overleven op zee’ en ‘Helicopter & Water Escape’ ondergaan.


"..toen de boot onze kant opkwam, zagen we hoe deze zichzelf in bedwang moest houden tegen de golven van tweeëneenhalve meter."

Indien er zich onveilige condities voordoen, dienen wij het werk te staken. Bij Alpha Ventus, een klein windpark in de Duitse Noordzee van de Duitse overheid, hebben wij onze werkzaamheden veel minder vlot kunnen uitvoeren dan normaal. Het was december 2009, net voor Kerst, mijn buddy en ik gingen onze systemen in bedrijf stellen in het nieuwe windpark. Op het moment dat wij aan het werk waren op het Trafo platform ‘Bard 1’ hoorden wij van de schipper dat we opgehaald werden omdat het weer rigoureus was omgeslagen. Omdat wij hoger dan het waterlevel stonden waren wij ons nog niet bewust van de weersituatie maar toen de boot onze kant opkwam, zagen we hoe deze zichzelf in bedwang moest houden tegen de golven van tweeëneenhalve meter. Op onze terugweg kregen wij pardoes panne met de boot maar hebben we zij aan zij aan een andere boot toch de haven bereikt. De dagen erna konden we vaak niet dan wel werken, wat resulteerde dat we voor het in bedrijf stellen van zes windmolens vijf werkdagen nodig hadden! In gunstige condities, doen we er zes tot acht per dag!”



terug naar overzicht
Deel dit bericht: