De containerterminal van APM Terminals Maasvlakte II heeft in Rotterdam een record gevestigd door de Madison Maersk af te laden tot een totaal van 17.152 TEU, waarbij zelfs containers tot tien hoog aan dek werden geladen.
Hans van Kerkhof, directeur van APM Terminals Maasvlakte II, verklaarde: "Dit is een belangrijke mijlpaal in ons streven onze klanten te helpen een zodanige bezettingsgraad van het schip te behalen, dat zij hun netwerken kunnen optimaliseren en kunnen concurreren in de markt. Tijdens de 15 uur dat het schip aan de kade lag, heeft ons operationele team hard gewerkt om bijna duizend containers af te handelen". Op 30 september 2015 vertrok de Madison Maersk met een hoge bezettingsgraad naar haar volgende bestemming, Tanger, Marokko. Het schip doet dienst op de handelsroute Azië - Europa.
Madison Maersk at the Port of Rotterdam | Maersk Line
De containerterminal van APM Terminals Maasvlakte II in Rotterdam luidt een nieuw tijdperk in wat betreft haveninnovatie. Het overslagbedrijf heeft 's werelds eerste containerterminal in gebruik genomen, waarbij de STS-portaalkranen op afstand worden bestuurd. De portaalkranen zorgen voor het vervoer van de containers tussen de zeeschepen en het transport aan de landzijde, dat uit 62 elektrisch aangedreven automatisch geleide liftvoertuigen (lift-AGV's) bestaat. Deze zorgen voor het vervoer van de containers tussen de kade en de containeropslag en de binnenvaart- en spoorfaciliteiten. De lift-AGV’s gelden als 's werelds eerste serie automatisch geleide voertuigen die een container kunnen liften (optillen) en stapelen. In totaal 54 automatische stapelkranen (ARMGs) zorgen er vervolgens voor dat de containers in een zeer compact stapelsysteem op het opslagterrein geplaatst worden. De energiebehoefte van de terminal wordt geleverd door windenergie, waardoor de terminal op duurzame wijze kan opereren zonder uitstoot van CO2 of andere verontreinigende stoffen. APM Terminals Maasvlakte II werkt daardoor ook nog eens aanzienlijk stiller dan een conventionele terminal waar de voertuigen aangedreven worden door dieselmotoren.
De terminal is volledig aangelegd op landaanwinning in de Noordzee en ontworpen als een multimodaal knooppunt om vrachtverkeer terug te dringen ten gunste van de binnenvaart- en railverbindingen met het achterland. De bouw begon in mei 2012 en het eerste containerschip deed in februari 2015 de terminal aan. In 2015 en 2016 moeten de inspanningen worden opgevoerd en het besturingssysteem van de terminal verder worden verfijnd.
terug naar overzicht