Doorgroeien tot operator bij een wereldwijd agents
Johannes heeft het aan den lijve ondervonden dat LBH Group investeert in haar medewerkers, want ook hij is begonnen als Waterklerk en doorgegroeid naar de functie die hij nu bekleedt.
Als Johannes bepaalde paden in zijn leven anders had bewandeld, had hij hier nu niet gezeten. Na de Havo koos hij voor de richting toerisme, maar kwam er al snel achter dat dat niets voor hem was. Vervolgens werkte hij zich op tot Infanterist bij Defensie Lucht Mobiel en na 4,5 jaar, hij was toen 26, kwam hij weer voor een keuze te staan. De Officiersopleiding met uitzicht op een goede functie in Duitsland of terug naar de burgermaatschappij. Met dank aan zijn vriend en oud-collega kwam hij in aanraking met het beroep Waterklerk. De zelfstandigheid, een auto van de zaak, aan boord gaan van schepen, het sociale aspect met diverse nationaliteiten, het sprak Johannes allemaal erg aan! Na een korte zoektocht of hier ook voor hem een toekomst te wachten lag, werd hij aangenomen bij LBH Group.
Na drie jaar ‘on the road’ te zijn geweest als Waterklerk werd hem gevraagd de agenten van de binnendienst te assisteren en sinds december jl. zit hij op de tanker afdeling als Operator en is hij verantwoordelijk voor droge bulk. Hij heeft veel aan zijn ervaring als Waterklerk, want in zijn huidige rol spreekt hij de Waterklerken op zeer regelmatige basis. Omdat hij daar als Operator niet meer aan toe komt, mist hij het buitenleven wel, maar hij krijgt genoeg uitdagingen tijdens zijn dagelijkse werk. Zijn werkdag is van 8.15 tot 17.15 uur. Gezien het feit dat de haven 24 uur per dag geopend is, gaat het werk ook gewoon door. Eén keer in de week heeft hij daarom avonddienst en één keer in de vier weken weekenddienst. In beide gevallen gaat hij op normale tijd naar huis, maar staat hij ’s avonds of in het weekend stand-by. Als Operator bij deze agent is Johannes het contactpersoon tussen de klant en de overige betrokkenen, denk dan bijvoorbeeld aan de planners of de wachtchef van de controlekamer van de terminal waar de lading gelost gaat worden, Loodswezen, Havendienst, de kapitein en de crew van het schip. Deze partijen delen veel informatie en Johannes zorgt ervoor dat iedereen op de hoogte is van bijvoorbeeld de situatie van de schepen, pre-arrival berichten en gegevens wanneer het schip aankomt. Op het moment dat het schip al in de haven ligt, maakt hij daily reports waarin staat hoe het laad- en losproces verloopt, bijzonderheden, remarks of eventuele stoptijden. Met al deze data informeert hij zijn klanten. Ook komt het voor dat een schip aan de boeien komt te liggen waar er ship-to-ship operations plaatsvindt. Negen van de tien keer heeft de klant de lading dan al verkocht aan een andere partij, waarbij deze direct overgepompt wordt naar een ander schip. Dit scheelt direct tijd en geld. Kortom, Johannes verveelt zich geen seconde en vult zijn dagen met klanten informeren, het maken en bewaken van planningen, schepen ‘signen’, het operationeel gereed maken van schepen (bijvoorbeeld het schip aanmelden bij de Havendienst, Douane en de immigratie formaliteiten regelen) en zaken regelen voor de rederij zoals crewing of crewwissels, het coördineren van leveringen van leveranciers of de komst van een dokter of inspecteur verzorgen. Alle informatie die Johannes toegediend krijgt, verwerkt hij in een systeem en verzorgt hij diverse prints voor de Waterklerken die dit op hun beurt verder communiceren. Dit doet Johannes zo secuur mogelijk om ervoor te zorgen dat er achteraf geen vragen komen! Johannes leerde via via de Rotterdamse haven kennen en had dit voor geen goud willen missen! Het zal hem altijd bijblijven hoeveel indruk het op hem maakte toen hij voor het eerst deze immense plek met al die schepen zag. En bij LBH Group boft hij want zij onderscheiden de ruwe diamanten van de rest en investeren in medewerkers door hen kansen te geven om verder binnen het bedrijf of de Rotterdamse haven te groeien. Zo kun je starten als Waterklerk en doorgroeien naar Junior Operator, Operator of een andere binnenfunctie op de kapiteinskamer natte of droge lading.
Wil je meer informatie of ben je op zoek naar een stageplaats? Neem dan contact op met LBH Group.
terug naar overzicht