Zoals je misschien al weet heeft de Maersk Mc-Kinney Møller, momenteel het grootste containerschip ter wereld, onlangs de Rotterdamse haven aangedaan. En dat is nou exact een van de belangrijkste uitgangspunten van APM Terminals MVII; zij bouwen momenteel een hypermoderne terminal, zodat zij in de toekomst deze nieuwe giganten kunnen behandelen. Met de uitstekende nautische toegang van de Rotterdamse haven waarin schepen tijdens alle getijden probleemloos kunnen aanmeren en met het unieke equipment en software, kan deze nieuwe terminal de grotere schepen met gemak aan.
Aangezien Mærsk Line nog twintig Triple-E schepen in bestelling heeft staan, komen er alleen maar meer van dit soort enorme containerschepen in de vaart. Ze zijn 400 meter lang, 59 meter breed, hebben een topsnelheid van 23 knopen (43 km/h) en zijn goed voor 18.000 TEU (Twenty feet Equivalent Unit).
Het is nogal wat; grotere schepen in de vaart, andere software en op afstand bestuurbare deepsea kadekranen. Onder andere de Super Quay Cranes (SQC’s), die voldoende reikwijdte hebben om zelfs de verste containers van het schip te lossen. Dit alles vraagt om een nieuwe manier van werken. Operations Analyst Bart Vermeer werkt binnen APM Terminals MVII met zijn collega’s aan het opzetten van die gestroomlijnde organisatiestructuur. De procesaansturing wordt namelijk fundamenteel anders.
Bart: “Wat je merkt is dat een heel aantal van de functies die we in de op- en overslagwereld kennen, bij APM Terminals MVII flink anders zijn. Logisch, omdat de terminal moderne en op afstand bestuurbare kranen omarmd heeft en alles geautomatiseerd laat verlopen! Waar bij veel organisaties Operations, Maintenance (onderhoud aan equipment) en IT vaak nog onafhankelijk van elkaar werken, gaat APM Terminals MVII het compleet anders doen.
De organisatiestructuur is er op gericht dat deze drie disciplines als eenheid kunnen opereren. Daarom zit een persoon van elk van deze afdelingen, de zogenaamde Process Controllers, in de centrale controle
kamer. Zij zijn respectievelijk verantwoordelijk voor de aansturing van het operationeel
proces, de ‘gezondheid’ van alle equipment en alle software componenten, zodat verstoringen van het proces worden geminimaliseerd. Hierdoor zal het opereren van de terminal optimaal verlopen.”
Andere functies die bij APM Terminals MVII te zijner tijd ontstaan om de terminal up en running te houden zijn onder andere: Remote Crane Operators, Reach Stacker bestuurders, Terminal Truck-bestuurders, Storingsmonteurs, Crane Coordinators en Planners.
Houd Talent Gezocht! dus in de gaten voor meer updates van APM Terminals MVII!
terug naar overzicht