Werken & leren in de haven, techniek, scheepvaart, offshore, logistiek & industrie!

Talent gezocht voor haven en industrie

Talent gezocht voor haven en industrie

Op talent-gezocht.nl vind je alles voor een carrière in de haven, techniek, logistiek, scheepvaart en industrie. Vind een baan die bij je past of zoek een leuke opleiding of stage en start hier je loopbaan in Mainport Rotterdam.

Maak kennis met de beste werkgevers

Maak kennis met de beste werkgevers

Kom alles te weten over de beste werkgevers in de haven en industrie. Lees alles over het bedrijf en de loopbaanmogelijkheden bij de bedrijfspresentaties.

Meer informatie
Snel nieuwe medewerkers vinden?

Snel nieuwe medewerkers vinden?

Plaats snel en voordelig uw vacatures op talent-gezocht.nl en vind de beste kandidaten. Vacatures worden ook doorgeplaatst op onze sociale media.

Meer informatie
  • Zoek vacatures
  • Plaats nu je CV

Zoek vacatures of stages in de haven, techniek,
scheepvaart, offshore, logistiek en industrie!

Uitgebreid zoeken





Sluiten

Ben je op zoek naar een baan? Stuur ons je CV.

   


vacature plaatsen

Recordlading 50.000 ton piekijzer in haven

Recordlading_50.000_ton_piekijzer_arriveert_in_RotterdamVandaag arriveert een bulkschip met een recordtonnage van 50.000 ton piekijzer in de haven van Rotterdam. Carbones Holding GmbH, een grote Oostenrijkse distributeur van metaalproducten, heeft voor het eerst een lading van deze omvang samengesteld en verscheept deze in één keer. En dat is heel bijzonder! Stuwadoor ZHD Stevedores slaat het piekijzer op en over waarna het verder wordt gedistribueerd in Europa. Wat is piekijzer eigenlijk? Piekijzer, ook wel ruwijzer of in het Engels ‘pig iron’ genoemd, is ijzer dat gegoten is in de vorm van een ‘broodje’ van circa 10 centimeter lang en 10 centimeter breed. ‘Aan de bovenkant heeft het een bolling, het ziet er een beetje uit als een cake die uit de bakvorm komt. Ze wegen 10 tot 20 kilo per stuk, redelijk zwaar voor een cake of broodje dus’, zegt Dico Regoord, salesmanager bij ZHD Stevedores.

Nooit eerder gedaan
Carbones Holding, de Oostenrijkse distribiteur van metaalproducten, heeft de recordlading piekijzer samengesteld en verscheept deze voor haar klanten naar Europa. Sebastian Brunner, handelaar bij Carbones: ‘Normaal gesproken wordt er 30.000 tot 35.000 ton piekijzer vervoerd. Maar nu dus 50.000 ton. Dat is nog nooit eerder gedaan met piekijzer! We zijn heel blij dat het nu gelukt is. Het organiseren, coördineren en plannen van het verschepen is een ingewikkeld proces waarvoor alle betrokken partijen nauw moeten samenwerken. De productielocaties van piekijzer zitten niet direct bij de haven maar meer landinwaarts. Vanaf daar moet de vracht per trein, vrachtwagen of kleiner schip naar het grote schip in de haven worden vervoerd. Het is een aardige puzzel om 50.000 ton piekijzer van allerlei verschillende locaties op tijd bij het schip te krijgen.’

Carbones verhandelt jaarlijks voor 2,2 miljoen aan metaalproducten, voor het grootste gedeelte piekijzer, naar circa 400 klanten in Europa. Piekijzer wordt toegepast in de staalproductie, voor onder meer machinebouw. In de automotivebranche worden er bijvoorbeeld motorblokken voor machines, trucks, auto’s en bussen mee gemaakt. Maar ook uitlaten, remschijven en assen. En in de windenergie-industrie wordt piekijzer toegepast in de torens waar de wieken aan worden gemonteerd. Piekijzer komt hoofdzakelijk uit Rusland en Brazilië. Deze lading komt uit Brazilië, en is voor het grootste deel geproduceerd door twee bekende piekijzerfabrikanten (Grupo AVG en Grupo PLANTAR). De waarde van de lading is circa 25 miljoen dollar. Voor de financiering van de verscheping werkt Carbones samen met een Zwitserse bank. Sebastian Brunner: ‘Het verschepen van een grote droge bulklading zoals deze, is kostenbesparing. En daar profiteren onze klanten van.’

Lossen met drijfkraan
De lading wordt vanuit Rio de Janeiro vervoerd met het zeeschip MV Yuanping Sea. De MV Yuanping Sea is 200 meter lang en 32 breed en heeft een diepgang van 12 meter. Het schip heeft haar lading opgehaald in de haven van Rio de Janeiro. Daar is het op 3 oktober 2018 vertrokken.

Als het schip voor de kust van Hoek van Holland aankomt, gaat het voor anker en wacht op het juiste getij. Onder begeleiding van het Haven Coördinatie Centrum(HCC) en de loodsen wordt het schip naar de gereserveerde boeien in de Botlek geloodst en door de roeiers vastgelegd. En dan is ZHD Stevedores aan zet, het stuwadoorsbedrijf met vestigingen in Dordrecht en Moerdijk. Het bedrijf is met zelfvarende drijfkranen ook actief in Rotterdam.

Dico Regoord: ‘Met onze zelfvarende drijfkraan gaan we het schip lossen. Dat hebben we al weken eerder voorbereid. Het schip heeft 5 ruimen en vervoert meerdere partijen verschillende soorten piekijzer. De partijen ladingen worden aan boord gescheiden door zogenaamde separaties die bestaan uit planken of zeilen. Het lossen hebben we al weken eerder voorbereid. Van te voren werken we nauw met Carbones samen. Met de kapitein van het schip bepalen we samen welke partij voor welke klant we als eerste lossen en welke als laatste.

Sebastian Brunner vult aan: ‘Ook uniek aan deze lading is het verschillende soorten piekijzer zijn, allemaal van hoge kwaliteit. Het verschil zie je niet aan de buitenkant, maar de chemische samenstelling van de partijen is anders. Het is ook nog eens een uitdaging om ervoor te zorgen dat de verschillende soorten in het schip niet door elkaar raken. Bij zo’n grote operatie als deze zijn er altijd wel hick-ups. Zo is het water in de Rijn nu te laag voor een directe doorvoer per schip. Daarom brengen we 18.000 ton in voorraad onder bij ZHD Stevedores in Dordrecht. Vanuit daar vervoeren we dat per truck of binnenvaartschip verder naar onze klanten zoals gieterijen en staalfabrikanten in Denemarken, Zweden, Zwitserland, Frankrijk en België.’

Spectaculaire klus

Dico Regoord over de samenwerking: ‘Carbones is al 7 jaar klant bij ons. Wij hebben het kranenpark dat nodig is om dergelijke werkzaamheden uit te voeren. Rotterdam is voor een project als dit de perfecte haven om te lossen vanwege de diepgang van de waterweg, de overslag op de boeien of palen en de verdere distributiemogelijkheden. Met een project als dit staan we 24 uur per dag klaar. Het is voor zowel Carbones als voor ons een hele spannende en spectaculaire klus!’

Bron: Havenbedrijf Rotterdam 


terug naar overzicht
Deel dit bericht: