Steigerbezetting ETT flink gestegen

In goede samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam heeft Euro Tank Terminal (ETT) haar steiger in het Calandkanaal verlengd en daarmee de steigerbezetting aanzienlijk verhoogd. “We kunnen nu tegelijkertijd twee grote tankschepen laden of lossen.”
Lissy Helbers, teamleider Customer Service bij ETT, vertelt over de aanleiding van het project. “Aan onze steiger in het Calandkanaal ontvangen we zo’n 22 VLCC’s (Very Large Crude Carrier) per jaar. Deze grote tankers zijn meer dan 300 meter lang en liggen meestal drie tot vier dagen aan de steiger. Als er een VLCC lag, hadden we eerder te weinig steigerruimte over om tegelijkertijd ook een tweede Large Range (LR) tanker af te handelen. LR-tankers zijn met een lengte tot max. 280 meter wat kleiner dan een VLCC. De afgelopen maanden hebben we de steiger met 20 meter verlengd en de aanmeer- en laad- en losinfrastructuur verplaatst. We kunnen nu tegelijkertijd een VLCC en een LR-tanker laden of lossen. Dit scheelt enorm in steigerbezetting.”
Doorvaartroute
De steigeruitbreiding is voorbereid en uitgevoerd in nauwe afstemming met Havenbedrijf Rotterdam. “In het voortraject hebben we gezamenlijk de mogelijkheden binnen het Calandkanaal uitgerekend. Dit kanaal is een belangrijke doorvaartroute naar diverse terminals in de haven. We wilden maximaal kunnen uitbreiden zonder het overige scheepvaartverkeer te hinderen. Dat is gelukt.”
Twee tegelijk
Na de uitbreiding kon ETT op 25 juni 2018 voor het eerst een VLCC (de Atromitos) en een LR2-tanker (de Ridgebury John Zipser) tegelijkertijd aan haar steiger ontvangen en afhandelen. Het ging om een lading stookolie van 450 kton voor twee verschillende klanten. De VLCC was 330 meter lang, de LR2 ruim 270 meter. Daarmee werd de steigercapaciteit maximaal benut. Overigens gaat ETT bij de combinatie van een VLCC met een LR2 langer dan 250 meter altijd ter plekke kijken of het kleinere schip goed afgemeerd wordt. “Veiligheid gaat boven alles.”
terug naar overzicht