Werken & leren in de haven, techniek, scheepvaart, offshore, logistiek & industrie!

Talent gezocht voor haven en industrie

Talent gezocht voor haven en industrie

Op talent-gezocht.nl vind je alles voor een carrière in de haven, techniek, logistiek, scheepvaart en industrie. Vind een baan die bij je past of zoek een leuke opleiding of stage en start hier je loopbaan in Mainport Rotterdam.

Maak kennis met de beste werkgevers

Maak kennis met de beste werkgevers

Kom alles te weten over de beste werkgevers in de haven en industrie. Lees alles over het bedrijf en de loopbaanmogelijkheden bij de bedrijfspresentaties.

Meer informatie
Snel nieuwe medewerkers vinden?

Snel nieuwe medewerkers vinden?

Plaats snel en voordelig uw vacatures op talent-gezocht.nl en vind de beste kandidaten. Vacatures worden ook doorgeplaatst op onze sociale media.

Meer informatie
  • Zoek vacatures
  • Plaats nu je CV

Zoek vacatures of stages in de haven, techniek,
scheepvaart, offshore, logistiek en industrie!

Uitgebreid zoeken





Sluiten

Ben je op zoek naar een baan? Stuur ons je CV.

   


vacature plaatsen

Elektrotechniek op de Hogeschool Rotterdam

Hogeschool Rotterdam

Elektronica is overal. In hoe we ons bewegen, onszelf opladen, genezen en vermaken. Elektronica wordt steeds meer nano en embedded, terwijl de toepassingen steeds groter, krachtiger en duurzamer worden. Dat vraagt om elektrotechnici die in (nieuwe) oplossingen of toepassingen kunnen denken, prototypes bouwen en laten werken. Van valdetectiesystemen voor de zorg tot grootschalige robotica in de Rotterdamse haven. 

Elektrotechniek_Hogeschool_Rotterdam_001 

Elrick Weterings, Matthijs Huisman, Maarten Klos en Berend van Hoek doen de opleiding Elektrotechniek op de Hogeschool Rotterdam. Door de HBO-Keuzegids in 2014 en wederom in 2016 uitgeroepen tot TOP-opleiding. Ben je graag bezig met elektronica, programmeren of energievraagstukken, ben je nieuwsgierig en heb je affiniteit met wiskunde en natuurkunde dan is de opleiding Elektrotechniek zeker wat voor jou. 

Wie zijn deze jongens en wat vinden zij van de opleiding tot nu toe. Lees dat allemaal in het interview met deze studenten en hun onderwijsmanager en leer weer meer over een opleiding in de techniek bij de hogeschool. Ook data voor het proefstuderen voor havo 5, vwo 6 en examenjaar mbo niveau-4 worden genoemd. 

 

Kernwoorden: Veelzijdigheid, buitenland. leerzame projecten, leerproces, samenwerking, wiskundigheid, mbo klas havo klas, motivatie en plezier, duidelijke open structuur.


Elektrotechniek_Hogeschool_Rotterdam_002
Even voorstellen:

Matthijs Huisman (21 jaar), een vroege leerling, deed het mbo Zadkine en zit nu het 2e jaar van zijn opleiding Elektrotechniek, het versnelde traject. Matthijs wist van zichzelf wel dat hij een 
bètapersoon was. Na de studiekeuzetest en open dagen vond hij Elektrotechniek wel de leukste opleiding. Matthijs houdt ervan een aantal keer per week een rondje hard te lopen en in het weekend op zaterdag met vrienden een drankje te doen. Matthijs is kerkelijk actief, hij organiseert jeugddiensten en speelt in een bandje.

Elrick Weterings (21 jaar, 1e jaars student Elektrotechniek), komt af van het Zadkine - mbo Elektrotechniek, daarvoor deed hij vmbo Elektrotechniek. Nu pakt hij op deze school de versnelde route. Hij heeft vrijstelling gekregen voor de praktische vakken waardoor hij de opleiding nu in 3 jaar kan doen. Als lid van een zweefvliegtuigclub is hij altijd met techniek bezig, de opleiding sluit gelukkig aan op zijn hobby waardoor hij nog meer verdieping krijgt in de benodigde technische handelingen. Hij is bezig met het halen van zijn vliegbrevet.

Maarten Klos (22 jaar, 2e jaars student Elektrotechniek), komt van het Picassa Lyceum Zoetermeer en heeft er zijn vwo afgerond met een Economie Profiel. Heeft gekozen voor deze opleiding vanwege de veelzijdigheid ervan. In zijn vrije tijd brengt hij veel tijd door met zijn vriendin die hij op deze school heeft leren kennen. Ook voetbalt en gamet hij met vrienden. Op school is hij buiten de lestijden om, op de woensdagen, een peercoach. Een peercoach is in dienst van de hoge school. Deze coaches leggen de vakken in het eerste jaar uit aan eerstejaarsleerlingen en helpen ze met de vakken waar ze hulp bij nodig hebben. Een peercoach wordt je niet zomaar, je komt ervoor in aanmerking als je in het eerste jaar alles binnen haalt - je propedeuse hebt gehaald.

Berend van Hoek (20 jaar, 2e jaars student Elektrotechniek), komt van het havo Insula College Dordecht. Omdat hij zo veel en hard werkt voor deze opleiding doet hij in zijn vrije tijd het liefst helemaal niets wat met zijn studie te maken heeft. Hij houdt ervan te gamen ‘s weekends gezellig uit te gaan. Ook hij is een peercoach op de Hoge School Rotterdam. Hij heeft zich laten inspireren door zijn natuurkunde leraar op de havo, die zelf ook elektrotechniek gestudeerd heeft. Dat heeft ervoor gezorgd dat Berend zich heeft ingeschreven voor de opleiding Elektrotechniek en dat bleek meteen een schot in de roos!

Emile van de Logt, onderwijsmanager Elektrotechniek en Gezondheidszorgtechnologie op de Hogeschool Rotterdam, is na zijn TU studie Elektrotechniek terecht gekomen in het bedrijfsleven. Eerst als R&D engineer en later als consultant op het gebied van embedded software engineering. In 2004 heeft hij de overstap gemaakt naar de Hogeschool Rotterdam om zijn enthousiasme voor het vakgebied over te dragen op de nieuwe generatie studenten. Na een aantal jaren als docent te hebben gewerkt, is hij in 2008 verder gegaan als onderwijsmanager van de opleiding Elektrotechniek.

Wat heeft jou enthousiast gemaakt om voor deze opleiding te kiezen?
Elrick Weterings: “Ik ben altijd al in de techniek bezig geweest, vanaf het vmbo al. Ook via mijn broers die hun studies de technische richtingen hebben gedaan ben ik enthousiast geworden. Doordat ik er veel van mee kreeg is mijn interesse alleen nog maar gegroeid.

Vertel eens wat over de praktijklessen
Matthijs: “Ik volg deze studie via de duale route, dat betekent drie dagen werken in een bedrijf waar ik werk met veel plezier werk aan allerlei projecten. Ik werk bij VAT op de R&D afdeling (research en development) waar ik software mag ontwikkelen en bouwen en dat sluit goed aan bij de opleiding; de projecten zijn bijna vergelijkbaar met de projecten op school. Het vakkenpakket bouwt zich op samen met de projecten. Gaandeweg ontwikkel ik steeds meer interesse en enthousiasme voor de techniek, en dat vind ik leuk. De andere route van deze opleiding is de fulltime route, wat betekent dat je de opleiding op school doet.”

Elrick: “Ik zou ook graag in het buitenland willen studeren. Daarom volgt ik ook Spaans, mijn tweede jaar stage zou ik graag in een Engelstalig land willen doen. Mijn wens is om zijn afstudeerstage in een Spaanstalig land te kunnen volbrengen. Berend ‘vindt het al een uitdaging hier’, zegt hij. Emile van de Logt, onderwijsmanager Elektrotechniek: “Het kan wel en gebeurt ook wel eens. Het merendeel van de studenten komen toch hier weer in de omgeving terecht. De bedrijven hier zijn al internationaal en wat je dan al ziet is dat de studenten tijdens hun afstudeerproject daardoor al eens in het buitenland terecht komen. Toch blijven de meeste studenten hier in de buurt afstuderen.”

Hoe inspireer je anderen om voor deze opleiding te kiezen?
Berend: “Je kunt natuurlijk de verschillende sectoren van de techniek in gaan waar alles al zo een beetje is uitgevonden, maar in deze sector, de elektrotechniek, daar vindt nog wel innovatie plaats. Dat is voor mij een hele mooie reden om hier te studeren.”
Maarten benoemt met name de veelzijdigheid, welke kanten je op kunt en ook misschien het combineren met Werktuigbouwkunde. “Je zit niet vast aan een bepaald vakgebied; ik weet ook nog niet hoe mijn loopbaan eruit komt te zien. Ik heb er alle tijd voor, het is zo breed. Je kan blijven veranderen omdat je hier alles leert.”

Wat kun je vertellen over het vakketpakket?
Berend: “Het vakkenpakket bouwt zich op samen met de projecten. Het sluit allemaal mooi op elkaar aan en de opgenomen lesstof wordt direct in praktijk gebracht. Bij elke periode krijg je wiskunde. De wiskunde bouwt op. Als je er in het begin moeite mee hebt kun je er bijles in krijgen, want wiskunde is echt heel erg belangrijk. Als je het eenmaal begrijpt is het heel leuk. Het is wat anders dan de droge wiskunde van de middelbare school, je moet het zien als je gereedschap bij het ontwerpen en doormeten van alles. Je kunt niet zonder. Je krijgt zin om te leren en gaat wiskunde praktisch toepassen. We werken met microcontrollers, we coderen en programmeren. Het maakt alles moeilijker maar tegelijkertijd leuker.” Microcontrollers zijn kleine computersystemen die ook bedrijven veel gebruiken en hier leren ze er de basis mee; van het maken, er mee leren werken, te programmeren etc.”
Maarten: “Ik vind wiskunde interessant en de elektronicavakken, analoge vakken. Programmeren vind ik lastiger en probeer daar een goede combinatie in te vinden in de toekomst.”

Welk talent heb jij bij jezelf ontdekt?
Maarten: “Ik ben eerst voornamelijk bezig geweest met economie, vooral omdat wiskunde daarin terugkwam, ik had een wiskunde A profiel dus ik ging er niet zo diep op in als nu, maar ik wist wel ergens dat ik hier iets mee wilde. Het simpel leren denken dat je gewoon ergens begint, daar heb ik heb af en toe nog wel eens moeite mee, maar ik moet gewoon werken met de formules die ik ken en dan kom ik er vanzelf wel en dat blijkt dan ook wel weer achteraf. Op ‘t Erasmus studeerde ik bedrijfseconomie, er waren geen projecten. Bij deze opleiding stapelt de leerstof zich meer op. Ik ben hier wiskunde leuk gaan vinden, wiskunde is in combinatie met elektronica. Er wordt altijd iets gemaakt, je hebt iets in de handen: niet alleen een verslag (productdocumentatie).”

Emile vult aan: “De technische kant R&D- Engineering afdelingen, werkgelegenheid is gigantisch goed voor Elektro, er is een grote vervangingsvraag. Je ziet heel veel oudere mensen die met pensioen gaan waar qua instroom aan de onderkant heel weinig tegenover staat. Bedrijven staan te springen om studenten. Deze jongens kunnen overal wel terecht. Hoe technischer de opleidingen worden, des te beter is de werkgelegenheid. 

Wat doen jullie voor projecten? 
Berend: “Je begint natuurlijk heel simpel, ik kom van de havo en heb ik geen enkele ervaring met projecten. Ons eerste project was een verkeerslichtopstelling maken van een kruispunt. Daarmee leer je een beetje logisch nadenken. Vervolgens bouwen de projecten zich op. De tweede periode werd een pittig traject: een geluidsversterker, iets wat ik belachelijk moeilijk vond. Achteraf viel het wel mee, maar ondanks dat het heel veel moeite en frustratie kostte, blijkt achteraf dat je er juist heel veel aan gehad hebt. We hebben er echt heel veel van geleerd, wat waarschijnlijk ook de achterliggende gedachte is van het project. De projecten worden opgebouwd in moeilijkheid, zo ga je langzaam tot in de diepte het hele proces door om het je helemaal eigen te maken totdat je het kunt dromen. Het wordt moeilijker maar ook veel leuker. Een voorbeeld is het maken van een robot in fases die in de eindfase volautomatisch een zwarte stip moest vinden en vervolgens een euro van de stip moest oppakken. Een jaar geleden kon ik nog helemaal niets en nu kan ik gewoon een werkende robot maken. Dat geeft me toch echt een kick hoor!”

Hoe ondervonden jullie de doorstroom naar deze opleiding?
Elrick: “Ik ben blij dat ik gedurende het laatste jaar van mijn mbo op de Hogeschool in de avonduren wiskunde heb kunnen volgen, daardoor merk ik wel dat deze opleiding een heel stuk makkelijker gaat.”
Emile: “Wat je ziet is dat er wel een kwaliteitslag te maken is in het mbo met name als het gaat om de doorstroom. Al voor de Poort noemen wij dat dan, geven wij wiskunde bijspijkerlessen op de Hogeschool Rotterdam aan studenten in het 3e of 4e jaar van het mbo. Het vergemakkelijkt de overgang naar het hbo. Studenten krijgen het vertrouwen om ook een studie hbo te gaan doen. Op het mbo is het de laatste jaren steeds minder geworden: rekenvaardigheden, wiskunde, het is er eigenlijk helemaal uitgegaan. Deze bijspijkerlessen is uit noodzaak geboren, door dit aan te bieden maken we de overgangsstap wat kleiner. De school houdt er vrij grote groepen aan over, maar zouden we dit niet doen dan zouden veel meer leerlingen vanuit het mbo gaan uitvallen. 
Berend: “Vanuit havo waar ik vandaan kom, overigens heb ik tot het 5e jaar vwo gedaan, was mijn wiskunde op peil, het was vooral de praktijk waar ik een gebrek in had, maar dat werd heel goed opgevangen in de eerste twee periodes met de vakken praktische vaardigheden. Dat is vooral voor havisten heel erg fijn, dan ga je meteen dingen doen. Emile: “ De instroom vanaf de havo kant trekt wel wat meer aan, er is steeds meer belangstelling voor techniek, leerlingen met een technisch profiel kiezen steeds vaker een technische vervolgopleiding. Ook is er de mogelijkheid om naar de TU Delft door te stromen. Deze opleiding is een goede basis om door te gaan studeren.”

Lees ook een interessant artikel ‘5 kwaliteiten van een goeie docent’ gemaakt door Profielen.

Proefstuderen
Proefstuderen is een prima manier om kennis te maken met Elektrotechniek. We beginnen met theorie, waarna je aan de slag gaat met een praktische opdracht, zoals een wedstrijdje snelste zelfbouw motor. Er is begeleiding door docenten en studenten, aan wie je van alles over de studie kunt vragen!

Proefstuderen voor havo 5, vwo 6 en examenjaar mbo niveau-4
  • 22/23 maart 2016 | Aanmelden 11 jan t/m 13 mrt
Proefstuderen voor havo 4, vwo 5 en voorexamenjaar mbo niveau-4
  • 8/9 juni 2016 | Aanmelden 14 mrt t/m 29 mei



terug naar overzicht
Deel dit bericht: