De haven van Rotterdam zet met partners sterk in op innovatie, het optimaliseren van het innovatieve ecosysteem en het aantrekken van innovatieve start-ups. De stappen die op dit gebied gemaakt worden, beginnen vruchten af te werpen. De Rotterdamse haven ontpopt zich tot de place-to-be voor innovatie, wat nog eens onderstreept wordt door de How To Get There Summit, die 19 november in Rotterdam plaatsvond.
Innovatie-ecosysteem
Binnen de regio groeit het aantal faciliteiten dat innovatieve ondernemers verder helpt aanzienlijk. Zo was er al RDM Rotterdam met zijn Innovation Dock en het Centre of Expertise, maar daar zijn het afgelopen jaar flink wat innovatieve hotspots bijgekomen.
Het Havenbedrijf Rotterdam is samen met
Yes!Delft Port Innovation Lab gestart, dat speciaal startups voor de haven aantrekt en faciliteert, en evenementen organiseert om het belang en de kansen voor startups te benadrukken. Ook ging in 2015 Smartport officieel van start, een samenwerking tussen de TUDelft, de Erasmus Universiteit, Havenbedrijf Rotterdam, Deltalinqs en de gemeente Rotterdam die zich focust op wetenschappelijk onderzoek.
Het
Cambridge Innovation Center, onder ander bekend als de plek waar Google Android werd ontwikkeld, opent in januari 2016 zijn eerste locatie buiten Amerika, in, jawel, Rotterdam. En deze maand nog lanceerde het Havenbedrijf met onder andere Ernst & Young, Boskalis, Vopak, Van Oord, Damen en Heineken
PortXL. PortXL is een honderd dagen durend internationaal innovatie-accelerator programma, waarbinnen tien geselecteerde start-ups door mentoren intensief gecoacht worden om hun start-up van de grond te krijgen.
Volop mogelijkheden voor pilots
Maar niet alleen op het gebied van het creëren van een innovatie-ecosysteem worden grote stappen gemaakt. Op Maasvlakte 2 hebben twee innovatieve start-ups gericht op funderingen voor offshore windturbines de kans gekregen om hun innovaties in de praktijk te testen.
Fistuca doet er een pilot met hun Blue Piling Hamer, een veelbelovende innovatie die door middel van vallende kolommen water funderingen stiller en goedkoper de zeebodem in kan heien.
Vizionz richt zich op het verbeteren dynamische eigenschappen van offshore windfunderingen.
Verder loopt er een pilot project van een consortium van 27 havengerelateerde ondernemingen, waarbij de mogelijkheden van het 3D-printen van scheepsonderdelen als schroeven, afsluitringen en vloeistofgeleiders worden getest.
Dynamische informatie over waterstanden
Het Havenbedrijf Rotterdam is vorig jaar zelf ook gestart met het ontwikkelen van innovatieprojecten in overleg met klanten. Een van de projecten is inmiddels in een vergevorderd stadium. Met Dynar komt binnenkort dynamische uptodate informatie over waterstanden beschikbaar, waarmee informatie over diepgang van de haventoegang nauwkeuriger wordt. Hierdoor kunnen schepen straks tot een nog hogere beladingsgraad komen.
Samen met start-up MgAubel doet het Havenbedrijf tevens onderzoek naar het gebruik van composites als reparatiemortel voor kademuren. Composites is een door MgAubel ontwikkelde nieuwe generatie hoogwaardig substituut voor beton met snelle uitharding, duurzame en milieuvriendelijke eigenschappen.
Internationale koploper
De ambitie van de haven van Rotterdam is om in 2030 internationaal koploper op het gebied van ontwikkeling en toepassing van innovaties te zijn, die bijdragen aan duurzame en efficiënte (productie)ketens en de veiligheid en bereikbaarheid van het havencomplex. Met de recente ontwikkelingen zijn we hard op weg om dat te realiseren. Lees meer over veelbelovende innovaties en innovatieve ontwikkelingen onder Smartest Port.
Start me up
Een column van Paul Smits, CFO Havenbedrijf Rotterdam: https://www.portofrotterdam.com/nl/nieuws-en-persberichten/start-me-up.
terug naar overzicht