Werken & leren in de haven, techniek, scheepvaart, offshore, logistiek & industrie!

Talent gezocht voor haven en industrie

Talent gezocht voor haven en industrie

Op talent-gezocht.nl vind je alles voor een carrière in de haven, techniek, logistiek, scheepvaart en industrie. Vind een baan die bij je past of zoek een leuke opleiding of stage en start hier je loopbaan in Mainport Rotterdam.

Maak kennis met de beste werkgevers

Maak kennis met de beste werkgevers

Kom alles te weten over de beste werkgevers in de haven en industrie. Lees alles over het bedrijf en de loopbaanmogelijkheden bij de bedrijfspresentaties.

Meer informatie
Snel nieuwe medewerkers vinden?

Snel nieuwe medewerkers vinden?

Plaats snel en voordelig uw vacatures op talent-gezocht.nl en vind de beste kandidaten. Vacatures worden ook doorgeplaatst op onze sociale media.

Meer informatie
  • Zoek vacatures
  • Plaats nu je CV

Zoek vacatures of stages in de haven, techniek,
scheepvaart, offshore, logistiek en industrie!

Uitgebreid zoeken





Sluiten

Ben je op zoek naar een baan? Stuur ons je CV.

   


vacature plaatsen

Havennummers Mai Elmar, Cruise Port Rotterdam

Door Jaap Luikenaar

In de rubriek Havennummers laten we maandelijks een directeur of een personeelsmanager uit de haven aan het woord. Vanuit hun functie en ervaring in Mainport Rotterdam geven ze hun kijk op allerlei aspecten van werken in de haven, zoals arbeidsmarktpositie, toekomstkansen, ook voor jongeren, de inhoud van het beroep en wat het zoal verdient.

Mai_Elmar.2Havennummers Mai Elmar, directeur Cruise Port Rotterdam 

Vaak is het op de Wilhelminapier een drukte van jewelste is. Let wel: een gezellige en levendige drukte. Geen wonder. Er wordt gewerkt, gewoond, uitgegaan, cultuur gesnoven en een lekker hapje gegeten. Vaak zijn er ook evenementen, zoals binnenkort de Wereldhavendagen. Een aantal malen per jaar is het er superdruk. Aan de Wilhelminakade is dan zojuist een cruiseschip afgemeerd of staat deze op het punt om te vertrekken. Bussen en taxi’s rijden af en aan. Zoekende blikken van passagiers. En koffers en bagage op de stoep. Verantwoordelijk voor die georganiseerde mierenhoop (‘Schiphol op het water’) is Mai Elmar, nu vijftien jaar directeur van Rotterdam Cruise Port.

Op de maandagochtend van het interview is het rustig in de Cruise Terminal. In de week daarvoor was dat wel anders. Toen opende burgemeester Aboutaleb de vernieuwde historische passagiersterminal van de Holland Amerika Lijn. ‘Goed voor de band tussen de stad en de haven en bovendien heel goed voor de economie’, waren daarbij zijn woorden. Mai Elmar had die speech zo kunnen uitschrijven.Want het zijn precies die twee elementen die zij in haar werk steeds benadrukt. Stad en haven noemt zij steevast in één adem. ‘De een is onlosmakelijk verbonden met de ander’. Het is World Port - World City. Dat riep ze enkele jaren geleden al toen ze op de Coolsingel als Chief Marketing officer het imago vanRotterdam een boost gaf. En nu, in haar kantoor op de Cruise Terminal is dat niet anders. “Een cruiseschip brengt de haven in de stad.” Het is haar lijfspreuk. Figuurlijk, maar ook letterlijk. “Als een sneeuwwit cruiseschip aanmeert zie je altijd mensen op de Erasmusbrug of hier aan de walkant staan kijken.” Over de relatie tussen Rotterdam stad en Rotterdam haven kun je vellen papier volschrijven (en dat is dan ook gebeurd). Maar de beslissing om cruisevaart naar de Maasstad te halen heeft er ook daadwerkelijk een bijdrage aan geleverd. Cruise lijkt van oudsher bij Rotterdam te horen. ‘Lijkt’, want wie roept dat de cruise weer terug is in Rotterdam wordt door Mai Elmar gecorrigeerd. “Vroeger waren het namelijk lijndiensten, passagiersdiensten. Niks geen vakantie. Je emigreerde, of je ging met de Holland Amerika Lijn (HAL) op zakenreis naar New York. Niet even heen en weer. Nee, je was dan steevast een paar weken van huis.”

Dit jaar meren zo’n veertig cruiseschepen aan en voor volgend jaar staan er zo’n zestig op de kalender. Want de cruisemarkt groeit: cruisevakanties zijn ‘hot’. De Ms. Rotterdam - vlaggenschip van de HAL - staat bij Mai Elmar bovenaan, want dat schip heeft Rotterdam als turn-around port. Overigens zijn alle HAL-schepen hier geregistreerd en hebben hun ‘thuishaven’ Rotterdam dus ook op de achtersteven staan. “Daar ben ik dan zo trots op’, laat ze zich ontvallen.” Mai Elmar is telg uit een scheepvaartfamilie uit Noorwegen. (Mai is Noors voor de maand mei). Cruise is haar lust en haar leven. Ze heeft op vakantie zelf al veel zeeën bevaren. Waarom? ‘“Je hoeft maar één keer in te checken en het hotel reist met je mee”. Op zee ben je echt weg. De service is super. Aan boord is zoveel te doen: naast lezingen, films, entertainment, zijn er ook kunstveilingen en yogalessen. Er is zelfs een klimwand en een golfsimulator. In elke haven die het cruiseschip aandoet is er een programma. Natuurlijk ook in Rotterdam. “We staan er goed op hoor, met hoge noteringen in de Lonely Planet, de Rough Guide-reisgids en in de New York Times”, zegt Mai Elmar. Zoals gezegd: goed voor de lokale economie. Behalve taxivervoerders, touringcarbedrijven en de toeristische industrie verdient ook de Rotterdamse middenstand er prima aan. Veel passagiers kiezen weliswaar voor een bustocht richting Delft, Amsterdam, Den Haag of Kinderdijk, maar een dagdeel Rotterdam vormt een vast onderdeel van het verblijf. Ruwweg resulteert dat voor stad en haven in een half miljoen euro per schip. Ieder ongeveer 50-50%. De haven verdient dan bijvoorbeeld aan havengeld en bunkerolie. De cruise-directeur vult aan: “En dat is dan nog heel conservatief berekend. Een onderzoek in de (cruise)havenstad Seattle concludeerde onlangs een opbrengst van 1,3 miljoen dollar per schip.” Een cruiseschip telt gemiddeld zo’n 3.000 passagiers. Jaarlijks gaat het om zo’n 80-90 duizend passagiers en bemanningsleden; afhalers en brengers meegerekend.

‘Mevrouw de Havenman’
Mai Elmar’s liefde voor Rotterdam is niet  onopgemerkt gebleven. Jaarlijks verkiest een select Rotterdams gezelschap de Havenman van het Jaar. Een eretitel. En precies tien jaar geleden, in 2005, werd voor het eerst een ‘Havenvrouw’ gekozen: Mai Elmar. ‘Mevrouw de Havenman’ werd ze destijds genoemd. Vandaag de dag werkt ze dus nog steeds in ‘haar’ haven. Voordat ze naar de Wilhelminakade verhuisde hield ze kantoor op dat andere puur Rotterdamse schip: de ss Rotterdam, waar ze destijds directeur was. Haar enthousiasme, fanatisme en bevlogenheid over de haven - én de stad Rotterdam - heeft nog allerminst aan kracht ingeboet. Een ware ambassadeur, met de Cruise Terminal als haar ambassade. 


terug naar overzicht
Deel dit bericht: