De Rotterdamse haven neemt maatregelen tegen de congestie op de ECT Delta Terminal en de Euromax Terminal. Hier worden binnenvaart- en feederschepen al langere tijd met vertraging afgehandeld. Doorgevoerde verbeteringen op de terminal hebben tot nu toe onvoldoende effect gehad. Klanten en gebruikers van de haven ondervinden zoveel hinder, dat het Havenbedrijf Rotterdam het initiatief heeft genomen tot oplossingen te komen.
De afgelopen weken zijn daarvoor gesprekken gevoerd met ECT, Uniport, LINC (container binnenvaart) en de Kramer Group/RCT. Duidelijk werd dat alle partijen willen samenwerken om de afhandeling te verbeteren. Uit de gesprekken zijn drie maatregelen voortgevloeid:
- Een deel van de binnenvaartschepen, vooral die kleinere hoeveelheden containers brengen/halen, worden behandeld op de naast de Delta Terminal gelegen Rotterdam Container Terminal (RCT). ECT bepaalt welke schepen bij RCT worden afgehandeld. De operator heeft vervolgens direct contact met RCT. Dit bedrijf zorgt o.a. voor een ligplaats, het lossen van de containers en het overrijden naar de Delta Terminal. Zo wordt de waterzijde van de Delta Terminal ontlast. Men is hier inmiddels mee gestart en de operaties kunnen verder worden opgeschaald.
- Bundeling van containers in Moerdijk (MCT) . Binnenvaartschepen met een zeer grote capaciteit pendelen vervolgens tussen Moerdijk en de Maasvlakte. Omdat de kranen op de grotere schepen efficiënter kunnen werken, wordt de kade op de Maasvlakte efficiënter gebruikt. Er wordt al gebundeld in Moerdijk, maar dit kan verder worden uitgebreid.
- Bundeling van binnenvaartcontainers, en zo nodig wegcontainers, op de Uniport Terminal in het Waalhavengebied. Dit is vergelijkbaar met de bundeling in Moerdijk en levert meer efficiëntie op de Maasvlakte. Deze optie wordt momenteel uitgewerkt.
Deze drie maatregelen zijn primair gericht op de afhandeling van de binnenvaart. De verwachting is dat vervolgens kade- en arbeidscapaciteit vrij komt ten gunste van zeeschepen.
Een belangrijke oorzaak van de congestie ligt in het buiten schema/planning binnen komen van de grote intercontinentale containerschepen. Hieraan ‘hangen’ honderden achterlandbewegingen (**), waarvan de schema’s ook verstoord worden. Ook andere havens hebben met dit probleem te maken.
(*) Naast de acties op korte termijn blijft de containersector intensief werken aan een structurele verbetering van de afhandeling op de langere termijn , o.a via Nextlogic voor de binnenvaart.
(**) Ter illustratie: een zeer groot containerschip kan per aanloop circa 10.000 containers (TEU) lossen en laden. Die worden, gemiddeld, aan- en afgevoerd door 1560 vrachtwagens, 32 binnenvaartschepen, 10 feederschepen (kustvaarders) en 19 treinen.
terug naar overzicht