Werken & leren in de haven, techniek, scheepvaart, offshore, logistiek & industrie!

Talent gezocht voor haven en industrie

Talent gezocht voor haven en industrie

Op talent-gezocht.nl vind je alles voor een carrière in de haven, techniek, logistiek, scheepvaart en industrie. Vind een baan die bij je past of zoek een leuke opleiding of stage en start hier je loopbaan in Mainport Rotterdam.

Maak kennis met de beste werkgevers

Maak kennis met de beste werkgevers

Kom alles te weten over de beste werkgevers in de haven en industrie. Lees alles over het bedrijf en de loopbaanmogelijkheden bij de bedrijfspresentaties.

Meer informatie
Snel nieuwe medewerkers vinden?

Snel nieuwe medewerkers vinden?

Plaats snel en voordelig uw vacatures op talent-gezocht.nl en vind de beste kandidaten. Vacatures worden ook doorgeplaatst op onze sociale media.

Meer informatie
  • Zoek vacatures
  • Plaats nu je CV

Zoek vacatures of stages in de haven, techniek,
scheepvaart, offshore, logistiek en industrie!

Uitgebreid zoeken





Sluiten

Ben je op zoek naar een baan? Stuur ons je CV.

   


vacature plaatsen

5 vragen aan Danny Cornelissen

Freelance fotograaf bij Portpictures.nl


Danny Cornelissen fotografeert alles wat los en vast zit in de haven van Rotterdam. Hij waagt zich op de meest bijzondere en bizarre plekken om die ene kiek te maken. Dit doet hij in opdracht van diverse klanten binnen de haven, industrie of maritieme wereld of om zijn eigen database te verrijken. Sinds kort werkt Talent Gezocht! nauw met Danny samen. Ook neemt hij vrijwel iedere maand onze coverfoto en -story voor zijn rekening. Daarom wilden we graag wat meer over hem weten en stelden hem onze vijf vragen over de haven.

Danny_small1 Hoe kwam je in de haven terecht?
Eigenlijk was ik als kind al gek van de kranen in de haven en nam mij altijd voor ooit op zo’n hoge havenkraan te gaan werken. Na het leger ging ik in de haven werken bij Broekman. Eerst als  wagonbelader en later voor pre-delivery inspections. Daarna kwam ik terecht bij de voormalige Havenpool SHB en via hen lukte het me om na een lange weg in de haven mijn droom te verwezenlijken en werd ik kraanmachinist. Een kers op de taart natuurlijk, want deze eer is niet voor iedereen weggelegd. Maar buiten het werk op de kraan waren alle functies die ik uitoefende mij erg dierbaar, met name het werk als radioman aan boord van zeeschepen. Na het trieste faillissement van de SHB kon ik nog enkele jaren bij Maersk APMT gaan werken en met veel plezier. Al vanaf mijn 10de jaar was ik bezig met fotografie in de haven en heb me tussen de bedrijven door gespecialiseerd in specifiek maritieme en industriële fotografie. Dit werd van hobby een passie en van passie werd het werk.

2 Wat maakt het werken in de haven zo leuk?
Het werken in de haven is niet alleen leuk, het is voor velen nog altijd een stukje nostalgie ondanks de automatiseringen. Wanneer je zegt dat je in de haven werkt, wordt dit nog vaak geassocieerd met het beeld van toen en dat geeft altijd wel wat stof om een leuk gesprek te houden. Werken in de haven is deel uitmaken van de economie door het lossen en laden van de kleinste tot de grootste zeeschepen van de wereld. Het werk gaat hier 24 uur per dag en 7 dagen per week door in shifts. Met name in de nachtdienst lijkt dit wereldje zo klein, want het is dan een hele andere wereld. Veel havenwerkers hebben meerdere functies en dat maakt het werk in de haven zo veelzijdig. En spierballen? Nee hoor.. die kun je thuis laten, een echt team en goed denkwerk is de kracht om een zware klus veilig te klaren.

3 Wat is je mooiste herinnering aan de haven?
Het ligt voor de hand om te zeggen dat ik alleen maar mooie herinneringen heb aan de haven. Dat is natuurlijk wel zo, maar ik moet deze vraag anders beantwoorden, denk ik. Mijn mooiste herinnering is dat ik ooit een deel mocht zijn van de Havenpool SHB. In deze periode was ik op veel verschillende plekken werkzaam in de haven en heb hierdoor ‘bijzonder’ veel mogen zien en leren over logistiek, organisatie en havenoperaties. Dit geeft mij nog steeds een bijzonder trots gevoel en ik denk graag aan die tijd terug!

4 Is er gezien de recessie eigenlijk wel werk in de haven?
Soms sta je er niet bij stil, maar er zijn zoveel functies die bij elkaar de haven maken. De haven wordt ondanks de recessie niet alleen moderner, maar ook groter. Het werkgebied wordt dan ook groter en je kan het zo gek niet noemen, maar als we éénmaal uit het dal komen zouden wij dan over voldoende mensen kunnen beschikken om alle aankomende vacatures te vervullen? Zoals bijvoorbeeld; douane, zeehavenpolitie, loodsen, roeiers, toeleveranciers, onderhoudspersoneel, schoonmakers, hulpdiensten, chauffeurs, ICT’ers, schippers, etc...? De zowel logistieke als operationele automatiseringen in de haven zorgen ook voor hele nieuwe functies. Het kiezen van een schoolvak of het vinden de juiste uitdaging is in deze tijd daarom ook niet echt makkelijk en gaat daarom bijna lijken op het dagelijks analyseren van de economische groei en moderniseringen in de haven.

5 Wat moeten mensen volgens jou weten over de haven?
In de Rotterdamse haven en industrie werkt iedereen constant aan de veiligheid, maar ook om deze elke keer te verbeteren! De haven en industrie zijn avontuurlijke, mooie plekken, maar geen ongevaarlijke. Het is dan ook belangrijk je eigen veiligheid en die van anderen flink onder de loep te  nemen vóór en tijdens je werkzaamheden, om daarna samen weer veilig naar huis te kunnen. Je kunt je namelijk nogal eens kwetsbaar voelen op een oceaanreus van staal met 18.000 containers om je heen...... om maar een voorbeeld te noemen!


terug naar overzicht
Deel dit bericht: