Werken & leren in de haven, techniek, scheepvaart, offshore, logistiek & industrie!

Talent gezocht voor haven en industrie

Talent gezocht voor haven en industrie

Op talent-gezocht.nl vind je alles voor een carrière in de haven, techniek, logistiek, scheepvaart en industrie. Vind een baan die bij je past of zoek een leuke opleiding of stage en start hier je loopbaan in Mainport Rotterdam.

Maak kennis met de beste werkgevers

Maak kennis met de beste werkgevers

Kom alles te weten over de beste werkgevers in de haven en industrie. Lees alles over het bedrijf en de loopbaanmogelijkheden bij de bedrijfspresentaties.

Meer informatie
Snel nieuwe medewerkers vinden?

Snel nieuwe medewerkers vinden?

Plaats snel en voordelig uw vacatures op talent-gezocht.nl en vind de beste kandidaten. Vacatures worden ook doorgeplaatst op onze sociale media.

Meer informatie
  • Zoek vacatures
  • Plaats nu je CV

Zoek vacatures of stages in de haven, techniek,
scheepvaart, offshore, logistiek en industrie!

Uitgebreid zoeken





Sluiten

Ben je op zoek naar een baan? Stuur ons je CV.

   


vacature plaatsen

Havennummers: 2235

In de rubriek Havennummers laten we voortaan maandelijks een directeur of een personeelsmanager uit de haven aan het woord. Vanuit hun functie en ervaring in Mainport Rotterdam geven ze hun kijk op allerlei aspecten van werken in de haven, zoals arbeidsmarktpositie, toekomstkansen, ook voor jongeren, de inhoud van het beroep en wat het zoal verdient. 

Menno Duin trapt de serie interviews af. Hij is al vele jaren lang werkzaam bij de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC). Zijn kantoor aan de Waalhaven gaat schuil achter Havennummer 2235. 

Werken tussen wal en schip


havennummers_TGnl
Bij het beroep van stukadoor kunnen we ons wat voorstellen: een strak wit plafond in de badkamer bijvoorbeeld. Stuwadoor gaat dankzij containergiganten ECT en APMT ook nog wel. Maar het werk van een cargadoor is - zelfs voor wie rondom het havengebied woont - vaak nog onbekend. En dat terwijl de beroepsgroep zelf vaak spreekt van ‘het-op-één-na-oudste-beroep’. Menno Duin van de VRC werkt ruim 25 jaar bij de Rotterdamse belangenorganisatie en heeft het al vaak uit moeten leggen. “Houd het maar simpel”, zegt hij daarom. “De cargadoor is een echte regelaar. Hij is de tussenpersoon die zorgt voor de lading en schip. Hij onderhoudt het contact tussen enerzijds de aanbieder en ontvanger van de lading en anderzijds de vervoerder, dus de reder.”
 
Menno Duin (rechts) en zijn collega's bij VRC: Marco Tak en Rikki van Rhee

Er komt heel wat kijken voordat de lading (in het Spaans ‘carga’) goed en wel in het ruim van het schip ligt en de zeereis kan beginnen. En ook bij het lossen vinden talrijke formaliteiten plaats. De cargadoor is daarbij de spin in het web, een onmisbare schakel in wat wel ‘de transportketen’ wordt genoemd. Natuurlijk, de kapitein is belangrijk om de lading van de ene plek naar de andere te verschepen, maar zonder cargadoor zou zijn scheepsruim leeg blijven. Hoe sneller en soepeler al die werkzaamheden rond de lading verlopen, hoe aantrekkelijker Rotterdam als haven is. Want schepen moeten varen en niet te lang aan de kade liggen: dat kost alleen maar geld.

De cargadoor vertegenwoordigt de reder in de haven. Niet iedere cargadoor doet hetzelfde werk, dat hangt af van het soort bedrijf. Er zijn full service agencies en bedrijven die zijn gespecialiseerd in een bepaald onderdeel van het cargadoorswerk. Menno Duin: ‘Op het kantoor werken mensen in tal van functies aan het afhandelen van lading en schip. Er zijn commerciële functies  (marketing & sales, binnen/buitendienst), customer service banen (reserveringen en boekingen) en de waterklerk. Daarnaast zijn er ondersteunde beroepen zoals administrateurs, secretaresses en systeembeheerders.’ De afgelopen jaren is een indrukwekkende efficiency-slag gemaakt rondom de elektronische documentenverwerking.

Waterklerk is een avontuurlijk beroep
Misschien wel de meest aansprekende baan binnen de cargadoorswereld is die van waterklerk. Deze werkt vanuit de  zogenaamde ‘kapiteinskamer’ of ‘marine-department’ van het kantoor. Hij onderhoudt van daaruit het contact met de kapitein, verzorgt het in- en uitklaren van het schip. Ook belt hij met de loods, de sleepdienst en de  havenmeester. Menno Duin: “Hij rijdt met zijn leaseauto door het havengebied; heeft z’n mobieltje altijd bij de hand;  klimt aan boord van schepen (helm op!); overlegt met de kapitein en moet dus zijn talen wel spreken. Het is een avontuurlijk beroep. Je draait onregelmatige diensten; geen 9 – 5 job dus en je komt in contact met allerlei culturen.”

De waterklerk is daardoor een beetje de smaakmaker binnen het cargadoorsvak. Hij (of zij!) is een regelneef pur sang: hij organiseert de ligplaats, eventuele scheepsreparaties, het bunkeren (olie tanken) en allerhande controles. Ook voor de scheepsbemanning is hij onmisbaar, want hij regelt vaak de salarisuitbetaling. Op de website www.cargadoorworden.nl  zegt een waterklerk: soms krijg ik niet-alledaagse verzoeken: een nieuwe ketting aanschaffen voor een hometrainer aan boord bijvoorbeeld, of even bij de apotheek langs voor een strip anticonceptiepillen voor de  meevarende echtgenote van de stuurman. 

Bedrijfsleven steunt en stuurt opleiding
Wat verdient het? Menno Duin noemt geen concrete cijfers maar zegt: “De salarissen van een cargadoor zijn marktconform: niet meer, maar zeker niet minder dan gemiddeld.” Het hangt natuurlijk af van het soort functie. Wie een kijkje neemt op www.loonwijzer.nl ziet dat  het gemiddelde maandbrutoloon op ongeveer € 2.600 ligt. Duin: “De sector heeft behoefte aan jonge instroom, want, zoals op veel plekken in de haven, ook binnen de cargadoorsbranche slaat de vergrijzing toe. Door de crisis stagneert nu de vraag naar gediplomeerde jongeren, maar over een jaar of vier-vijf is dat zeker anders.” Om die reden zet de VRC ook volop in op een kwalitatief goede opleiding, samen met het Scheepvaart en Transport College (STC-Group). De studie Manager Havenlogistiek is hét voorportaal voor wie het cargadoorsvak in wil. Daarnaast zijn er cursussen op diverse niveaus. Met bedrijven zijn afspraken gemaakt voor stageplaatsen en tevens zijn de  lesprogramma steeds afgestemd op de eisen uit de markt. Die telt bekende namen als: de Broekman Group en de Royal Burger Group, Vopak en rederijkantoren als Evergreen, Maersk, MSC, Hapag Lloyd en CMA.
Zelf wilde Menno al van jongs af aan ‘iets in de haven doen’. Hij solliciteerde bij de VRC  en werd secretarieel medewerker op het driekoppige secretariaat. “Ik heb door de jaren heen alle cursussen doorlopen en de nodige kennis opgedaan.” Over hun toekomst maken de cargadoors zich geen zorgen: “Zolang er zeeën bestaan en handel plaatsvindt, is er behoefte aan vervoer per schip en dus eveneens aan een regisseur voor schip en lading.”


Foto-bijschrijft
Menno Duin (rechts) en zijn secretariaatsmedewerkers van de cargadoorsvereniging VRC: Marco Tak (links) en Rikki van Rhee.


terug naar overzicht
Deel dit bericht: