Werken & leren in de haven, techniek, scheepvaart, offshore, logistiek & industrie!

Talent gezocht voor haven en industrie

Talent gezocht voor haven en industrie

Op talent-gezocht.nl vind je alles voor een carrière in de haven, techniek, logistiek, scheepvaart en industrie. Vind een baan die bij je past of zoek een leuke opleiding of stage en start hier je loopbaan in Mainport Rotterdam.

Maak kennis met de beste werkgevers

Maak kennis met de beste werkgevers

Kom alles te weten over de beste werkgevers in de haven en industrie. Lees alles over het bedrijf en de loopbaanmogelijkheden bij de bedrijfspresentaties.

Meer informatie
Snel nieuwe medewerkers vinden?

Snel nieuwe medewerkers vinden?

Plaats snel en voordelig uw vacatures op talent-gezocht.nl en vind de beste kandidaten. Vacatures worden ook doorgeplaatst op onze sociale media.

Meer informatie
  • Zoek vacatures
  • Plaats nu je CV

Zoek vacatures of stages in de haven, techniek,
scheepvaart, offshore, logistiek en industrie!

Uitgebreid zoeken





Sluiten

Ben je op zoek naar een baan? Stuur ons je CV.

   


vacature plaatsen

MV2: Laatse grote deelproject van start

Dijkdoorbraak helpt Maasvlakte 2 toegankelijk te maken voor schepen

Om Maasvlakte 2 voor de scheepvaart toegankelijk te maken, is aannemer PUMA (Boskalis en Van Oord) gestart met het weggraven van de tijdelijke dam tussen de Yangtzehaven en de havens op Maasvlakte 2. Voor het laatste stukje gaat de aannemer de kracht van het water inzetten. Bij afgaand water wordt a.s. weekend de dam tussen de Yangtzehaven en Maasvlakte 2 verlaagd. Als de vloed opkomt, stroomt het stijgende water over de dam naar binnen. De verwachting is dat de stroming veel zand wegspoelt en dam uiteindelijk zal doorbreken. Hierdoor wordt het gat sneller groter en zullen de stroomsnelheden afnemen.

Het bereikbaar maken van Maasvlakte 2 is een tot de verbeelding sprekend deelproject van de aanleg van Maasvlakte 2. Een geplande ‘dijkdoorbraak’ vindt vrijwel nooit plaats. Aannemerscombinatie PUMA is volgens planning in het tweede kwartaal van 2013 gereed met alle werkzaamheden. Dan resten vooral deelprojecten voor de realisatie van weg en spoor waarvoor het Havenbedrijf Rotterdam andere aannemers heeft gecontracteerd. De aanleg van Maasvlakte 2 verloopt nog steeds conform de planning en binnen het geraamde budget.

Doorsteek Yangtzehaven
Door het sluiten van de zeewering op 11 juli 2012 is op Maasvlakte 2 een binnenmeer ontstaan met een oppervlakte van zo’n 800 hectare. Hier is geen eb en vloed, terwijl in de Yangtzehaven een getijverschil is van zo’n twee meter. Zodra een eerste doorsteek is gemaakt zal het huidige binnenmeer van Maasvlakte 2 weer onderhevig zijn aan de invloed van getij. Dit betekent dat zich iedere getijslag circa 16 miljoen m3 water door de doorsteek probeert te persen. Zeker wanneer de doorsteek nog relatief klein is, zal dit voor flinke stroomsnelheden zorgen. Het doorsteken van de tijdelijke dam die het binnenmeer scheidt van de Yangtzehaven is daarom goed voorbereid.

Doorsteek
foto: PUMA / Aerolin Photo’

Net als de sluiting van de zeewering in juli vindt de doorsteek plaats rond doodtij. Dan is het verschil tussen hoog en laag water het kleinst en dus wordt de stroomsnelheid in het gat zo beheerst mogelijk gehouden. In de periode tussen vloed en eb, zondag, wordt de dam afgegraven tot ongeveer 50 cm boven NAP, het niveau van het binnenmeer. Wanneer het water in de Yangtzehaven weer stijgt, loopt het op een zeker moment over de dam. Door het oplopende niveauverschil gaat het water steeds harder stromen waardoor steeds meer zand van de dam meespoelt. Er ontstaat een gat in de dam dat steeds breder en dieper wordt. Daarnaast baggeren de snijkopzuigers Edax en Zeeland II van weerszijden bij het gat. Dat wordt daardoor ook steeds groter. Zo’n drie uur lang stroomt het water de havens van Maasvlakte 2 binnen. Daarna keert de stroom om. Omdat het gat in de dam steeds groter wordt lopen de stroomsnelheden na verloop van tijd terug tot normale waarden.

Hoek_van_Holland 
Het verloop van het getij bij Hoek van Holland op 25 november 2012

Omdat het opkomende water de dam wegspoelt, neemt de vloedstroom zand mee naar Maasvlakte 2. Dat kan daar gebruikt worden om de laatste terreinen op te spuiten. Computersimulaties geven aan dat het water flinke stroomsnelheden zal bereiken. De twee snijkopzuigers worden goed verankerd om te voorkomen dat ze meegenomen worden door het stromende water.

De komende maanden wordt de Yangtzehaven verbreed tot 600 m en verdiept tot ca. 20 meter zodat grote zeeschepen naar de terminals van RWG en APMT kunnen varen. Volgens planning is Maasvlakte 2 aan het eind van het eerste kwartaal van 2013 bereikbaar voor zeeschepen.


terug naar overzicht
Deel dit bericht: