Werken & leren in de haven, techniek, scheepvaart, offshore, logistiek & industrie!

Talent gezocht voor haven en industrie

Talent gezocht voor haven en industrie

Op talent-gezocht.nl vind je alles voor een carrière in de haven, techniek, logistiek, scheepvaart en industrie. Vind een baan die bij je past of zoek een leuke opleiding of stage en start hier je loopbaan in Mainport Rotterdam.

Maak kennis met de beste werkgevers

Maak kennis met de beste werkgevers

Kom alles te weten over de beste werkgevers in de haven en industrie. Lees alles over het bedrijf en de loopbaanmogelijkheden bij de bedrijfspresentaties.

Meer informatie
Snel nieuwe medewerkers vinden?

Snel nieuwe medewerkers vinden?

Plaats snel en voordelig uw vacatures op talent-gezocht.nl en vind de beste kandidaten. Vacatures worden ook doorgeplaatst op onze sociale media.

Meer informatie
  • Zoek vacatures
  • Plaats nu je CV

Zoek vacatures of stages in de haven, techniek,
scheepvaart, offshore, logistiek en industrie!

Uitgebreid zoeken





Sluiten

Ben je op zoek naar een baan? Stuur ons je CV.

   


vacature plaatsen

Zee- en binnenhavens hebben elkaar nodig

Zee- en binnenhavens zijn op elkaar aangewezen bij de realisatie van sterke multimodale transportverbindingen en oplossingen om de informatiestroom in de logistieke keten transparant te maken. Dat bleek tijdens de Hafen Hinterland Konferenz in het Beierse Neurenberg op 27 oktober.
De Hafen Hinterland Konferenz bij de Industrie- und Handelskammer (IHK) in Neurenberg bood een platform aan verladers, logistieke bedrijven en zee- en binnenhavens om ervaring uit te wisselen. Beieren is als achterlandregio zeer begeerd onder Europese zeehavens. De Zuid-Duitse deelstaat is vermogend, heeft een sterke maakindustrie en een hoogontwikkelde technologiebranche.

Gateway-functie

Rotterdam is via de Rotterdam-Bayern-Express vijf keer per week per spoor verbonden met Neurenberg. Onlangs zijn voor het eerst ook binnenschepen ingezet om containers van Rotterdam naar Neurenberg te brengen. Alexander Fackelmann, ondernemer en honorair consul van Nederland in Beieren, ziet kansen om de handel tussen Nederland en Beieren verder uit te bouwen en de koppeling tussen het bedrijfsleven in beide regio’s te versterken. De regio Neurenberg heeft een gateway- en draaischijffunctie in Europa. Naast de bekende grote maakbedrijven als Playmobil, Lebkuchen Schmidt, Fackelmann en Stabilo zitten er volgens IHK-vicevoorzitter Harald Leupold nog veel hidden champions. De regio zet in op samenwerking met alle Europese zeehavens. “Jullie zijn allemaal ons achterland”, aldus Leupold.

Rotterdam-Bayern-Express

Het Rotterdams Havenbedrijf en de Beierse binnenhavengroep bayernhafen werken in het kader van bayrolo aan het versterken van de logistieke verbinding. Bayernhafen-directeur Joachim Zimmerman riep zee- en binnenhavens op om samen stappen voorwaarts te zetten. Behalve het spoor kan volgens Zimmermann ook de binnenvaart nog aandeel winnen op de relatie Rotterdam-Beieren. Verladers in Beieren wensen snelheid, synchromodaliteit, transparantie en flexibiliteit in de transportketen. Dit bleek uit een paneldiscussie met vertegenwoordigers van Siemens, ZF Gruppe en Barthelmess Display & Decoration GmbH.

Frontrunners

De zeehavens Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen, Bremen en Hamburg profileerden zich in Neurenberg als betrouwbare partners voor verladers in Zuid-Duitsland én als frontrunners op het vlak van duurzaamheid. Ze trekken samen op richting IMO en Europese Commissie om wereldwijde milieustandaards door te zetten. Emile Hoogsteden van het Havenbedrijf Rotterdam nodigde de andere zeehavens uit om deze samenwerken verder uit te bouwen. “Daar worden we allemaal beter van.”

Uitdagingen

Onderzoekster Klara Paardenkoper schetste de globale ontwikkelingen waar ook Noordwest-Europese zeehavens mee te maken krijgen. De doorsnee afstand van goederentransporten wordt kleiner, de centrale positie van Europa in het transportnetwerk verdwijnt en er ontstaan nieuwe transportroutes. In Europa verschuift de economische groei naar het oosten, waardoor het achterland van de West- en Noordhavens smaller wordt. Door de opkomst van havens als Gdansk, Koper, Genua en Piraeus verhardt de concurrentie. Paardenkoper noemt het streven van Rotterdam om het aandeel in Zuid-Duitsland te versterken de juiste stap: “Zorg ervoor dat men je kent en versterk de logistieke keten. Ga vooral rail-shuttles ontwikkelen.”

Bron: Havenbedrijf Rotterdam 


terug naar overzicht
Deel dit bericht: