Rotterdam is een van de veiligste havens ter wereld. Ook na de aanleg van Maasvlakte 2 moet dat zo blijven. Het nieuwe havengebied is dusdanig ontworpen dat de allergrootste schepen van 400 meter en meer onder vrijwel alle weersomstandigheden vlot en veilig in en uit kunnen varen.
De Divisie Havenmeester Rotterdam (DHMR) zorgt hiervoor. Filevorming, vertraging en gevaarlijke situaties voor mens en milieu moeten worden voorkomen. DHMR houdt 24 uur per dag toezicht op de orde en de veiligheid in de haven van Rotterdam. Per jaar wordt in het Havencoördinatie Centrum het toelatingsbeleid van wel 30.000 zeeschepen en 100.000 binnenvaartschepen bewaakt en de verkeersafhandeling uitgevoerd. Actuele informatie over schip en lading wordt vanuit dit epicentrum beschikbaar gesteld voor in- en extern gebruik. De ogen en oren in de haven zijn de bemanningsleden op de patrouille-vaartuigen. Deze vaartuigen komen ook in actie bij incidentbestrijding. Bij calamiteiten en incidenten werkt de Havenmeester nauw samen met politie, GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio), DCMR Milieudienst Rijnmond en de brandweer. Dichtbij de industrie op Maasvlakte 2 is een nieuwe brandweerkazerne gerealiseerd.
Bootexcursie ‘Veilige nieuwe haven’ – zaterdag 29 november 2014
FutureLand, het informatiecentrum over de aanleg en inrichting van Maasvlakte 2, organiseert een dag in het teken van veiligheid. Hoe bewaken we de veiligheid en wat doen we bij calamiteiten in de haven? Schrijf je in voor de bootexcursie met de FutureLand Ferry met uitleg over veiligheid op Maasvlakte 2 en hoor de ervaringen van een DHMR-inspecteur en een officier van dienst bij calamiteiten. Voor FutureLand ligt speciaal tijdens deze dag een patrouillevaartuig van het Haven-bedrijf waarop een kijkje genomen kan worden. Voor meer informatie en inschrijving zie
www.futureland.nl.
terug naar overzicht