Werken & leren in de haven, techniek, scheepvaart, offshore, logistiek & industrie!

Talent gezocht voor haven en industrie

Talent gezocht voor haven en industrie

Op talent-gezocht.nl vind je alles voor een carrière in de haven, techniek, logistiek, scheepvaart en industrie. Vind een baan die bij je past of zoek een leuke opleiding of stage en start hier je loopbaan in Mainport Rotterdam.

Maak kennis met de beste werkgevers

Maak kennis met de beste werkgevers

Kom alles te weten over de beste werkgevers in de haven en industrie. Lees alles over het bedrijf en de loopbaanmogelijkheden bij de bedrijfspresentaties.

Meer informatie
Snel nieuwe medewerkers vinden?

Snel nieuwe medewerkers vinden?

Plaats snel en voordelig uw vacatures op talent-gezocht.nl en vind de beste kandidaten. Vacatures worden ook doorgeplaatst op onze sociale media.

Meer informatie
  • Zoek vacatures
  • Plaats nu je CV

Zoek vacatures of stages in de haven, techniek,
scheepvaart, offshore, logistiek en industrie!

Uitgebreid zoeken





Sluiten

Ben je op zoek naar een baan? Stuur ons je CV.

   


vacature plaatsen

Calandbrug vernieuwd treinen via nieuwe verbinding

 Rozenburgse_sluis

Bij de aanpak van de verouderde Calandbrug in de haven van Rotterdam wordt gekozen voor een oplossing waarbij het treinverkeer en de zeescheepvaart elkaar niet meer kruisen. Dit schrijft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) vandaag aan de Tweede Kamer. In 2013 maakte Mansveld al bekend 158 miljoen euro te reserveren voor de aanpak van de brug. Eerder dit jaar werd duidelijk dat uit de Europese TEN-T subsidie nog eens 60 miljoen wordt bijgedragen. Het Havenbedrijf Rotterdam neemt de realisatie van de nieuwe verbinding via de Theemsweg op zich en heeft hier 80 miljoen euro voor gereserveerd.

De stalen Calandbrug uit 1969 is in 2020 aan technische vernieuwing toe. De brug is een belangrijk verkeersknooppunt: al het treinverkeer over de Betuweroute van en naar Europoort en de Maasvlakte rijdt er overheen, de brug vormt de enige toegangspoort voor de zeescheepvaart van en naar de Brittanniëhaven en vormt bovendien een doorgaande wegverbinding voor auto- en vrachtverkeer. Door de havenspoorlijn te verleggen rijdt het treinverkeer straks niet langer over de Calandbrug, maar via een nieuwe verbinding op een verhoogd spoorviaduct langs de Theemsweg. De brug voor het wegverkeer blijft liggen en wordt gerenoveerd.

Optimale benutting Betuweroute
Met de keuze voor het verleggen van de spoorverbinding wordt het probleem dat het toenemende treinverkeer op de Betuweroute in de toekomst te vaak moet wachten op schepen die onder de brug door willen varen voorkomen. Met het oog op de ontwikkeling van de Betuweroute is het belangrijk dat de capaciteit van die verbinding straks optimaal kan worden benut.

Omdat een goede doorstroming van het verkeer van groot belang is voor de Rotterdamse haven is gekozen voor het zogeheten Theemswegtracé. Het Havenbedrijf Rotterdam neemt de voorbereiding en de aanleg van de nieuwe spoorverbinding op zich. Nu de hoogte van de TEN-T subsidie bekend is, werkt het havenbedrijf aan een kostendekkend plan voor de nieuwe spoorverbinding. Dit plan moet in december van dit jaar rond zijn.

Eind dit jaar definitief besluit
Als het Havenbedrijf Rotterdam de financiering niet rond krijgt, dan herziet staatssecretaris Mansveld haar keuze voor het Theemswegtracé. In dit geval wordt de Calandbrug volledig gerenoveerd voor gebruik via weg én spoor. De levensduur van de brug wordt dan met minimaal vijftig jaar verlengd. Door dit jaar nog een definitief besluit te nemen, kan de oplevering van de nieuwe spoorverbinding in 2020 plaatsvinden.

De keuze voor het Theemswegtracé is door het ministerie van IenM en het Havenbedrijf Rotterdam gemaakt in overleg met Rijkswaterstaat en ProRail. De verwachte milieueffecten vallen binnen de wettelijke kaders. De wensen en bezwaren van omwonenden, bedrijven en betrokken gemeenten zijn in de keuze meegenomen.

Bron: Ministerie Infrastructuur & Milieu

Persbericht: Havenbedrijf Rotterdam

terug naar overzicht
Deel dit bericht: