Werken & leren in de haven, techniek, scheepvaart, offshore, logistiek & industrie!

Talent gezocht voor haven en industrie

Talent gezocht voor haven en industrie

Op talent-gezocht.nl vind je alles voor een carrière in de haven, techniek, logistiek, scheepvaart en industrie. Vind een baan die bij je past of zoek een leuke opleiding of stage en start hier je loopbaan in Mainport Rotterdam.

Maak kennis met de beste werkgevers

Maak kennis met de beste werkgevers

Kom alles te weten over de beste werkgevers in de haven en industrie. Lees alles over het bedrijf en de loopbaanmogelijkheden bij de bedrijfspresentaties.

Meer informatie
Snel nieuwe medewerkers vinden?

Snel nieuwe medewerkers vinden?

Plaats snel en voordelig uw vacatures op talent-gezocht.nl en vind de beste kandidaten. Vacatures worden ook doorgeplaatst op onze sociale media.

Meer informatie
  • Zoek vacatures
  • Plaats nu je CV

Zoek vacatures of stages in de haven, techniek,
scheepvaart, offshore, logistiek en industrie!

Uitgebreid zoeken





Sluiten

Ben je op zoek naar een baan? Stuur ons je CV.

   


vacature plaatsen

Op zoek naar technici met ‘oplossend vermogen’


Door Jaap Luikenaar

In de rubriek Havennummers laten we maandelijks een directeur of een personeelsmanager uit de haven aan het woord. Vanuit hun functie en ervaring in Mainport Rotterdam geven ze hun kijk op allerlei aspecten van werken in de haven, zoals arbeidsmarktpositie, toekomstkansen, ook voor jongeren, de inhoud van het beroep en wat het zoal verdient.

Havennummer: 0000, Patrick Davids, directeur G. Bouman Arkel BV.

Het haven- en industriecomplex strekt zich uit tot ver buiten de Rotterdamse gemeentegrenzen. Dat geldt evenzo voor de grootste fans: mensen die hun brood dankzij de haven verdienen. Een van hen is Patrick Davids, bevlogen directeur van G. Bouman Arkel dat is gevestigd in Zwijndrecht. Zijn straal- en schilderbedrijf staat daar op het industrieterrein De Geer, hemelsbreed zo’n 300 meter van de Merwede. Niet aan het Maaswater dus en zonder havennummer. Eigenlijk onterecht, want als industriële dienstverlener ‘verdient’ het er wel een. Reden genoeg om de blik er in deze rubriek eens op te richten.


Het groot onderhoud van de Hartelbrug in Spijkenisse is voor het grote publiek ongetwijfeld een van de meest bekende werken van G. Bouman Arkel van de laatste tijd. Na acht spannende weekenden boordevol onderhoudswerk was de ‘klus’ geklaard en is de levensduur van de brug tot zeker 2050
gegarandeerd. Het is meteen een mooi voorbeeld van de grote omslag die de aanvankelijk vooral technische straal- en schilderbranche de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. ‘Klus’ is niet het juiste woord voor dit project. Naast het eigenlijke groot onderhoud aan de brug van staal, asfalt en
beton werd een beroep gedaan op heel andere expertises bij de projectverantwoordelijken:
omgevingsmanagement bijvoorbeeld: de communicatie over de tijdelijke afsluiting van de brug. Of de samenwerking met andere partijen, het inventariseren van mogelijke risico’s en aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. ‘En natuurlijk moesten ze commerciële kwaliteiten hebben’, zo somt Patrick Davids op. 

En het zijn precies die facetten waarop directeur Davids heel kritisch is bij het aannemen van nieuw en jong afgestudeerd kaderpersoneel. ’Dóe je het na of dénk je erbij na’, klinkt het haast filosofisch. Hij constateert dat technische beroepsopleidingen daarin tekort schieten. ‘Een diploma is natuurlijk belangrijk, maar het werken in onze branche vraagt om meer. Soms ook academisch werk- en denkniveau. We zoeken daarom afgestudeerden met oplossend vermogen, creatievelingen, mensen met inlevingsvermogen, die denken in mogelijkheden en zaken van een afstandje kunnen beschouwen,’ zo zegt Patrick Davids.

Op zoek dus naar de ideale sollicitant: een hands-on doener en denker tegelijk: een schaap met vijf poten. Mooie uitdaging in een branche die bij de buitenwereld niet als super sexy bekend staat. Vaak wordt het werk - het gritstralen, spuiten en verven van industriële objecten - in één adem genoemd
met het vorige-eeuwse classificeerderswerk. De ruwe en rauwe wereld van schoonmakers, ketel- en roestbikkers en ‘sauzers’ van tanks en scheepsruimen. Davids: ‘Tegenwoordig spreken we over het conserveren van technische installaties, bruggen en andere kunstwerken.’

Uitholling van kennis voorkomen
Een sterk moderniserende bedrijfstak dus. Waar koppelbazen hebben plaatsgemaakt voor calculator-werkvoorbereiders, projectleiders en planners. G. Bouman Arkel schenkt daarom veel aandacht aan loopbaanmogelijkheden en persoonlijke groei van zijn personeel. Bijvoorbeeld via traineeships en (jong) management opleidingen. Dat is mogelijk omdat het bedrijf een 100%-dochter is van
het grote Mourik-concern (zie de vorige aflevering van Havennummers) dat eveneens de zogenaamde ‘sociale innovatie’ van zijn medewerkers hoog in het vaandel heeft staan. Tegelijk krijgt eveneens de oudere werknemer aandacht: zijn kennis en ervaring wordt enerzijds gekoesterd; anderzijds is er het besef dat bijscholing zijn grenzen kent. Om ‘uitholling’ te voorkomen moet kaderpersoneel kennis overbrengen op de jongere garde die instroomt. En op die manier
ontwikkelt G. Bouman Arkel zijn personeel tot volwaardig gesprekspartner voor zijn klanten.

Bij het straal- en schilderbedrijf werken nu 37 vaste mensen en een veelvoud aan flexibele medewerkers. Alles bij elkaar zo’n zestig collega’s. Een aantal wordt gedeeld met zusterbedrijf Vogel. In zijn 45-jarig bestaan zijn talrijke aansprekende opdrachten bij grote klanten in het Rotterdamse havenen industriegebied uitgevoerd. Het onderhoudswerk aan kranen en installaties van het
kolen- en ertsoverslagbedrijf EMO op de Maasvlakte bijvoorbeeld, of de opslagtanks van VOPAK en de kranen van EBS/Frans Swarttouw. Ook in de raffinagewereld rijden met regelmaat wagens van Bouman Arkel het terrein op: voorheen bij BP en tegenwoordig bij EXXON Mobil. Klanten van naam
en faam buiten de haven zijn de kerncentrale Borssele en was ooit ook de Zeelandbrug over de Oosterschelde waar de 54 karakteristieke pijlers een onderhoudsbeurt kregen.

Een baan bij toeval
Patrick Davids heeft het allemaal meegemaakt, want kwam al snel na zijn studie (HTS Werktuigbouw en Economische Bedrijfstechniek) bij G. Bouman Arkel werken. Bij toeval eigenlijk, via een studiemaatje met wie hij zijn afstudeerscriptie over ISO-kwaliteitssystemen had geschreven. Hij stootte er - zonder nog precies te weten wat hij wilde - ‘brutaal’ door naar een managementfunctie. En niet veel later werd hij directeur. Davids merkt dat haven- en industrie tegenwoordig veel meer aandacht aan jongeren geven dan in zijn jeugdjaren. ‘Mijn zoontje is met zijn school inmiddels al
bij de BP raffinaderij geweest en kan aardig vertellen wat daar gebeurt. Kijk, dat werkt natuurlijk.’

Wie met Patrick Davids praat, weet na anderhalf uur: je hebt schilderwerk en schilderwerk. De klant van vandaag vraagt niet meer om iets roestvrij te maken, te schilderen of van een coating te voorzien… de opdracht is doorgaans veel ruimer, zoals: deze brug moet nog veertig jaar mee,
hoe pakken wij dat aan?

Staat er voor de toekomst nog iets groots op het programma? ‘Volgend jaar wordt het onderhoud van de Van Brienenoordbrug aanbesteed...’, zegt hij met een flauw glimlachje. Best wel sexy toch?


terug naar overzicht
Deel dit bericht: